fbpx

מתגברים הקולות ברחבי הארץ הדורשים שביתה כללית עכשיו -בשיתוף ארגוני העובדים

ארגוני העובדים התנגדות חריפה להצעת החוק שהגיש יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן

על רקע התגברות הקולות הקוראים לשביתה כללית ביום שני הקרוב, הביעו ארגוני העובדים התנגדות חריפה להצעת החוק שהגיש יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), להגבלת זכות השביתה. רוטמן, הפועל בשירות פטרונו שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הגיש את ההצעה ערב חידושם של הסכמי שכר רבים. השר חיכה להזדמנותל ופעל במקביל להעברת הסמכות להגבלת השביתות מבית הדין לעבודה לכנסת. בסביבתו של רוטמן טענו כי הגיש את ההצעה עקב פניות עובדים שהתלוננו על ש"מחייבים אותם לשבות" נגד ההפיכה המשטרית של ממשלת הימין הקיצוני.

בצעד נדיר, פרסמו ההסתדרות הכללית, הסתדרות המורים וכוח לעובדים גילויי דעת בהם התנגדו לניסיון החיסול של העבודה המאורגנת בישראל. אין זה מקרה כי אותו רוטמן מקדם גם את "הרפורמה במערכת המשפט" בשירות פטרונו השני נתניהו. הכפפת מערכת המשפט לשלטון הימין הניאו-ליברלי והגזעני באה יחד עם הפגיעה בארגוני העובדים – שני התנאים הכרחיים לקידום הפשיזציה בישראל.  

לפי שעה, ולמרות שורה ארוכה של סכסוכי עבודה שהוכרזו במחאה על הניסיון לבתר את משרדי הממשלה, ממשיך יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לסרב לפעול בשום צורה. כפי שמסר ל"ידיעות אחרונות" (13.1), "יש לי הרבה מאוד הערכה לראש הממשלה. ההפגנות נגד הממשלה הן פוליטיות, וההסתדרות לא נוקטת עמדה במאבק פוליטי". הכל לא טוב ולא יפה, כי אותו ראש ממשלה הוא-הוא הנהנה העיקרי מהגבלת חופש השביתה. זאת, שעה שמגזרים רבים כבר מוכנים להשתמש בנשק השביתה נגד שלטונו.

היקף סכסוכי העבודה במשק מתרחב. בעקבות הזעם הציבורי שעוררה, נאלצה הקואליציה הימנית (לכאורה, הכל יכולה), "לדחות" את סגירת תאגיד השידור הציבורי "כאן". במקביל, המחאה האזרחית נגד ממשלת נתניהו-סמוטריץ' פוקדת עוד ועוד יישובים. 

המורים בתיכונים קיימו השבוע שביתת אזהרה בת יום, המרצים הבכירים החלו לנקוט עיצומים, והוכרזו סכסוכי עבודה בקרב עובדי המדינה, הרופאים, הסייעות, המרצים, הסגל הזוטר ועוד. כעת, מצפה מהם משרד האוצר להמתין עד לסיום המו"מ מול ההסתדרות בדבר השגת הסכם מסגרת. אך ארגונים אלה כלל לא תלויים בהסתדרות, וכבר המתינו שנים לחידוש ההסכמים. הם אינם מוכנים לחכות עוד.

האוצר דבק בעמדותיו הניאו-ליברליות, ולכן דרישותיו מהמרצים, מהמורים התיכוניים ומעובדי המדינה יהיו דומות לאלה שהשיג במסגרת ההסכם שחתם אשתקד עם המורים בבתי הספר היסודיים: גמישות רבה יותר בפיטורים, חוזים אישיים, תוספת שכר ל"מקצועות במחסור" ו"תגמול על מצוינות". יו"ר ארגון המורים, רן ארז, דורש שכר התחלתי של 12 אלף שקל עבור מורה מתחיל, זאת לעומת 9,000 שקל שהשיגה הסתדרות המורים.  

במצב הקיים, נראית ההתנגשות בין ממשלת הימין לציבור העובדים בלתי נמנעת, והצעת הממשלה לאסור את זכות השביתה מוסיפה שמן למדורה. שביתה כללית, בה ישתתפו כלל ארגוני העובדים, היא הנשק היעיל ביותר ברשות מעמד העובדים. שביתה כזו תתחשב בכל הדרישות הסקטוריאליות באיגודים השונים, תסכל את החוק לאיסור שביתות ותחנך את ממשלת הימין ותומכיה ההולכים ומצטמצמים. שביתה כללית תשרת את המטרות הכלכליות המיידיות של העובדים ואת המטרה הפוליטית ארוכת-הטווח: למגר את שלטון הימין. 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118897

פעילי הגוש נגד הכיבוש בהפגנה נגד שלטון הימין שנערכה במוצ"ש, 4.2 בירושלים (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן