fbpx

בסוף השבוע יערכו אירועים לציון עשור למותו של המנהיג הקומוניסטי נימר מורקוס

מורקוס היה מראשי מק"י וחד"ש, קומוניסט ותיק, מורה ויו"ר המועצה המקומית כפר יאסיף

לפני עשור, ב-29 בינואר 2013, נפטר נימר מורקוס – מראשי מק"י וחד"ש, קומוניסט ותיק, מורה, יו"ר המועצה המקומית כפר יאסיף לשעבר ואיש משפחה אהוב על קרוביו וחבריו הרבים. מורקוס הצטרף למפלגה הקומוניסטית בשנים בהן החברות במפלגה הייתה כרוכה במחיר אישי כבד מאוד, והתבלט במאבקים נגד הממשל הצבאי שהוטל אז על האוכלוסייה הערבית. הוא, ומנהיגים אחרים כמוהו, היו עמוד השדרה של המפלגה משך שנים רבות.

אירועים לציון עשור למותו של מורקוס נערכים בסוף השבוע בנס עמים ובכפר יאסיף.   מחוז עכו של בנק"י יקיים היום ומחר (שישי – שבת) סמינר לציון עשור למותו בנס עמים שליד נהריה בהשתתפות אלמנתו נביהה ובנותיו נסרין, אמל וראבעה מורקוס; יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות עזיז בסיוני; מזכ"ל בנק"י לשעבר אמג'ד שביטה ופעילים נוספים. בין הנושאים העומדים במרכז הסמינר: התארגנות וזכויות עובדים, מורשתו של נימר מורקוס ושירה מהפכנית וקומוניסטית. מחר, בשעה 16:00, יעלו חבריו וקרוביו של מורקוס לקברו בכפר יאסיף.

מורקוס נולד ב-15 בפברואר 1930 בכפר יאסיף. כבר בנעוריו היה פעיל נגד האימפריאליזם הבריטי, ובעת אסון הגירוש שפקד את עמו ב-1948 היה בין אלה שקראו לערביי הארץ להיאחז בבתיהם ובאדמותיהם ולסרב להפוך פליטים. לאחר הקמת המדינה, עבד מורקוס כמורה, ופעל נגד הממשל הצבאי שהוטל אז על האוכלוסייה הערבית. הוא הצטרף לשורות מק"י ב-1953, ופוטר מעבודתו חמש שנים לאחר מכן, בהוראת שירותי הביטחון, שהתנכלו למורים הקומוניסטים

היה ממקימי "סיעת המורים הדמוקרטים" בהסתדרות המורים, שהייתה סיעה יהודית-ערבית.

פעילותו המפלגתית והציבורית של נימר מורקוס הייתה ענפה. בשנת 1972 נבחר לוועד המרכזי של מק"י, וכיהן בו במשך 27 שנים. בשנים 1993-1990 היה חבר הלשכה הפוליטית של מק"י. ב-1975 היה חבר הוועד הארצי להגנת האדמות הערביות, והיה שותף להכנות לקראת שביתת יום האדמה הראשונה. ב-1977 היה ממייסדי חד"ש.

בשנת 1978 נבחר לראשות המועצה המקומית בכפר יאסיף, ושב וזכה באמון תושבי הכפר ארבע פעמים נוספות. בסך הכול מילא את התפקיד עד שנת 1999 אז החליט שלא להתמודד לכהונה נוספת. באותן השנים שימש כמזכיר הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות, והוביל את המאבק נגד אפליית הערים והכפרים הערבים.

נימר מורקוס (צילום: אל-אתיחאד)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן