fbpx

בגדה השמאלית יוקרן הסרט המצרי הנודע 'אלכסנדריה למה?' של הבמאי יוסף שאהין

הסרט יוקרן בשבוע הבא (10.9) בשעה 20:00 במועדון הגדה השמאלית בתל אביב

בגדה השמאלית יוקרן בשבוע הבא (10.9) בשעה 20:00 הסרט הנודע "אלכסנדריה למה?" של הבמאי יוסף שאהין. זו הפקה מצרית מ-1979, 133 דקות, דוברת ערבית עם כתוביות באנגלית.

שאהין הוא אחד הבמאים המצרים הגדולים ביותר שהתפרסמו מחוץ למולדתו. הוא ביים יותר מ-40 סרטים, בין הריאליזם החברתי, לפנטזיה ולהתכתבויות עם ז'אנרים הוליוודים. למרות ההצלחה הביקורתית והמסחרית לה זכה, שאהין נחשב לרוב כבמאי שנוי במחלוקת במצרים בגלל החופש ששמר לעצמו לבטא ביקורת פוליטית ומיניות בצורה שנחשבה אז כחתרנית. בשיא הצלחתו הוא זכה בדוב הכסף בפסטיבל ברלין וכמעט ייצג את מצרים בפרס סרט הזר באוסקר. שאהין אף זכה בפרס מפעל חיים בפסטיבל קאן.

מ-1979 ועד 2004 שאהין ביים ארבעה סרטים ביוגרפים, או יותר נכון ביוגרפיים דמיוניים, שכולם סובבים סביב בן דמותו של הבמאי: יחיא. כל אחד מהם נושא את שם עיר הולדתו: אלכסנדריה. אלה הם: "אלכסנדריה למה?" (1979), "סיפור אלכסנדריה" (1982)  "אלכסנדריה שוב ולנצח" (1989) ו"אלכסנדריה-ניו יורק  (2004). בארבעת החודשים הקרובים יוקרנו בגדה השמאלית כל הסרטים המרכיבים את הסדרה האלכסנדרנית של שאהין בזה אחר זה.

התואר ביוגרפיה דמיונית יכול להתייחס לכך שעל אף שהסרטים מתארים אירועים היסטוריים אמיתיים בתולדת מצרים, תוך כדי שהגיבור יחיא עובר דרך תחנות
חיים אמיתיות של הבמאי שהאין, מתבגר כמוהו בביתה של משפחה בורגנית משכילה ואף משוחק על ידו בשני הסרטים האמצעיים, הסדרה מתרכזת לא פחות ואולי אף יותר בפנטזיות של יחיא ובחייו הפנימיים ומחייה אותן בצורה סוחפת וגרנדיוזית שחורגת הרבה מעבר לגבולותיה הצרים של הביוגרפיה.

"אלכסנדריה למה?" מתמקד בשנה הגורלית 1942. בזמן שהצבא הנאצי בפיקודו של רומל נלחם עם בעלות הברית בפאתי אלכסנדריה, אריסטוקרט מצרי צעיר חוטף ואולי אף מתאהב בחייל בריטי והמתבגר יחיא עומד לסיים תיכון וחולם להיות שחקן.  בתום ההקרנה שירה מרק בן צבי תשוחח עם הקהל על סיפור התבגרות של אמן, על הצורה חסרת הפרופורציות, המוגזמת והמלאכותית להפליא שבו הסרט מתאר את אירועי החיים של יחיא ואיזו אמת יוצאת דווקא דרך ההגזמות האלה.

האירוע בפייסבוק

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן