fbpx

בגלל הקורונה נרשמה אשתקד ירידה במספר השביתות; המורים הכריזו סכסוך עבודה  

ב2021 התקיימו 24 שביתות מלאות שבהן לקחו חלק כ-57,000 שובתים – 7 שביתות פחות לעומת 2020

ירידה במספר השביתות נרשמה אשתקד בשל מגיפת הקורונה. כך עולה מדו"ח שפרסמה אתמול (ראשון) הממונה על יחסי עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, עו"ד רבקה ורבנר. בשנת 2021 התקיימו במשק 24 שביתות מלאות שבהן לקחו חלק כ-57,000 שובתים. זאת לעומת 31 שביתות מלאות בשנת 2020 שבהן לקחו חלק כ-35,000 שובתים. כ-148,000 ימי עבודה אבדו במשק כתוצאה משביתות בשנת 2021, לעומת כ-391,000 ימי עבודה בשנת 2020.

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2021 התקיימו במשק שש שביתות חלקיות (עיצומים), שבהן נטלו חלק כ-30,000 שובתים. זאת לעומת 15 שביתות חלקיות בשנת 2020 שבהן נטלו חלק כ-22,000 שובתים.

לדברי הממונה הראשית על יחסי העבודה: "הימשכותה של תחלואת הקורונה יצרה אווירה ציבורית שתומכת בהגעה להבנות בדרך של משא ומתן, והניעה את הצדדים בסכסוכי העבודה לנקוט במדיניות מכילה ללא הצורך להפעיל כלים חריפים יותר העומדים לרשותם על פי חוק כגון שביתות ועיצומים. אך בדומה לשנה קודמת, חלק מהשביתות הן תוצאה ישירה של תחלואת הקורונה, עקב עומס העבודה שחוו קבוצות מסוימות של עובדים במערכת הבריאות ובמשרד הרווחה".

על מה שבתנו בשנה החולפת? כ-25% מהשביתות היו כתוצאה מתביעות שכר, כ-21% מהן היו תוצאה של שינויים ארגוניים, כ-17% מהן נבעו מעומס ניכר במקום העבודה וכ-20% מסיבות הקשורות בהסכמי עבודה (הסכמי עבודה חדשים או אי חידוש הסכמים) ויחסי עבודה.

מחלוקה לפי ענפים, מתברר כי 29% מכלל השביתות המלאות בשנת 2021 התקיימו במינהל הציבורי והמקומי. כ-12 אלף עובדי ציבור שבתו וכ-11 אלף ימי עבודה אבדו בעקבות השביתות. הענף השני הוא עובדי שירותי התחבורה, הדואר והבלדרות, עם כ- 25% מכלל השביתות. בתרגום למספרים מדובר בכאלפיים עובדים ששבתו, ובכ-3,000 ימי עבודה שאבדו במשק. ענף החינוך תפס נפח של 17% בלבד מכלל השביתות, עם כ-17 אלף עובדים ששבתו.

בחלוקה על פי מגזר מתברר כי 62% מהשביתות המלאות חלו במגזר הציבורי, לעומת 38% במגזר הפרטי. מדובר בעלייה משמעותית במספר השביתות במגזר הפרטי, למרות שאובדן ימי העבודה בו קטן משמעותית אל מול המגזר הציבורי. כ- 75% מכלל השביתות היו קצרות ביותר (עד יום אחד). רק כ- 13% מהשביתות המשיכו מעל יום אחד ועד שלושה ימים, וכ- 12% מהן מעל שלושה ימים ועד ששה ימים. בשנה זו עוד לא ניכרו במשק שביתות ממושכות.

בתוך כך, הסתדרות המורים הכריזה אתמול על סכסוך עבודה בעקבות "גרירת הרגליים המכוונת של משרד האוצר בגיבוש הסכם השכר, אשר מובילה לעזיבה מסיבית של עובדי ההוראה באופן שמסכן את פתיחת שנת הלימודים הקרובה".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה כי "אם משרד האוצר ימשיך לגרור רגליים, נאלץ לנקוט בצעדים ארגוניים כדי להציל את מערכת החינוך מקריסה. למרות שהתרענו בשבוע שעבר, לפני הכרזת הסכסוך, משרד האוצר אינו נוקף אצבע וממשיך למרוח את הדיונים כאילו אין משבר במערך החינוך. כולם מבינים שרק הסכם שכר מיטיב יוכל למנוע את קריסת מערכת החינוך, ושפקידי האוצר הם אלה שמתנהלים בעצלתיים. הם מנותקים ולא רואים בכלל את המציאות הקטסטרופלית שאיתה אנו מתמודדים מידי יום". עוד נמסר מטעם ההסתדרות המורים כי "בניגוד למה שהיה נהוג בעבר, לא ימתינו ל-1 בספטמבר, אלא יתחילו בצעדים ארגוניים בתקופה הקרובה. זאת כדי להאיץ את גיבוש הסכם השכר, שרק באמצעותו ניתן להתמודד עם העזיבה הגדולה".

קראו עוד בנושא

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד (צילום: הסתדרות המורים)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן