fbpx

דו"ח של אמנסטי מאשים את ישראל בפשע אפרטהייד המושתת על הפרדה, נישול והדרה

בדו"ח בן 280 העמודים מתוארים תפיסה של קרקע ורכוש פלסטינים, הרג לא חוקי, העברה בכפייה ושלילת אזרחות

ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי האשים היום (שלישי) את ישראל בפשע אפרטהייד כלפי הפלסטינים המושתת על מדיניות של "הפרדה, נישול והדרה", שלדברי הארגון עולה עד כדי פשעים נגד האנושות. ארגון הזכויות במטהו בלונדון אמר כי ממצאיו מתבססים על מחקר וניתוח משפטי בדו"ח בן 280 עמודים על תפיסה ישראלית של קרקע ורכוש פלסטינים, הרג לא חוקי, העברה בכפייה של אנשים ושלילת אזרחות.

באירוע השקת הדו"ח שנערך הבוקר במלון במזרח ירושלים שתחת כיבוש ישראלי, השתתפו שלושה חברי כנסת של הרשימה המשותפת: עאידה תומא-סלימאן (חד"ש), עופר כסיף (חד"ש) וסמי אבו שחאדה (בל"ד). עוד לקחו חלק באירוע: משפחות פלסטיניות משייח' ג'ראח שבסכנת גירוש, כולל משפחת סאלחייה שביתה נהרס לפני שבועיים. את מסיבת העיתונאים הנחתה אורלי נוי, עורכת בשיחה מקומית.

מהדו"ח עולה כי הפקעה מסיבית של אדמות ורכוש של הפלסטינים, הרג שלא כדין, העברה כפויה (טרנספר), הגבלות תנועה דרסטיות ושלילת הלאומיות והאזרחות מהפלסטינים "מהווים כולם מרכיבים במערכת העונה על הקריטריונים של אפרטהייד על פי החוק הבינלאומי". עוד קובע הארגון כי המעשים "הינם חלק ממתקפה שיטתית ורחבת היקף המכוונת נגד האוכלוסייה הפלסטינית מתוך כוונה לשמר את מערכת הדיכוי והשליטה הישראלית. משום כך, מעשים אלה מהווים אפרטהייד, המוגדר כפשע נגד האנושות".

מנהל משרד אמנסטי ברמאללה, סאלח חג'אזי, מסר כי הדו"ח הוא תוצאה של עבודה של ארבע שנים. לדבריו, ששה חודשים לפני פרסומו, בארגון ביקשו להיפגש עם נציגי ממשלת ישראל, אולם נתקלו בסירוב.

בתום מסיבת העיתונאים מסר ח"כ כסיף "לא מהיום מנהלת מדינת ישראל משטר אפרטהייד נגד העם הפלסטיני. במובן זה, דו"ח אמנסטי שפורסם היום אינו מחדש ואינו מפתיע. נמשיך להיאבק, יהודים וערבים ביחד, לסיומו של משטר זה, נגד הכיבוש ולמען מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, לצדק ולדמוקרטיה אמיתיים". לדברי ח"כ תומא-סלימאן "הדו"ח הינו כתב אישום חמור נגד מדינת ישראל – ונגד פרויקט הכיבוש, הנישול, והאפליה שהיא נוקטת נגד העם הפלסטיני. הדוח מסמן את התגבשותו של קונצנזוס בקרב ארגוני זכויות האדם המובילים בעולם כי ישראל אשמה בפשע האפרטהייד – משטר ממוסד של שליטה ודיכוי המופעלים מצד קבוצה אתנית אחת כלפי קבוצה אתנית אחרת".

עוד הוסיפה ש"בניגוד לתיאור של ההסברה הישראלית שמנסה לקעקע את עמדת אמנסטי כמוטה ואף חמור מזה, ניכר למי שקורא את הדו"ח שמטרתו היא לקרוא למדינת ישראל לשנות כיוון באופן דחוף, מתוך אמונה כי ניתן לתקן את העוולות. כדי להגיע לשינוי זה, על הכוחות הבינלאומיים להתגייס למען הצדק ולהפסיק להעניק לפשעים של ישראל חסינות. אבל בסופו של יום – תפקידה של הקהילה הבינלאומית הוא חלקי, ומי שיוכלו להביא לסיום הכיבוש, הניצול, הדיכוי והאפליה – הם שני העמים שחיים פה. כוחות השלום בישראל ובפלסטין, יחד עם שותפים בקהילה הבינלאומית, עדיין יכולים להביא לעתיד צודק יותר".

 

לעיון בתקציר של הדו"ח בעברית (24 עמ')

 

לעיון בדו"ח המלא באנגלית (280 עמ')

 

נציגי הארגון הבינלאומי לזכויות אדם אמנסטי מציגים הבוקר במזרח ירושלים את הדו"ח המיוחד על ישראל (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן