fbpx

עשרות ארגוני סביבה במערכה נגד חוק ההסדרים: זו ממשלת השינוי לרעה

לדברי הארגונים, חוק ההסדרים כולל סעיפים רבים שיפגעו בסביבה ובבריאות הציבור

שורה ארוכה של ארגוני סביבה קיימו אתמול (רביעי) מסיבת עיתונאים משותפת נגד ממשלת בנט-לפיד וחוק ההסדרים ונגד מסקנות "ועדת אדירי 2", שתומכות בעידוד קידוחי גז חדשים במים הטריטוריאליים של ישראל. לדברי הארגונים, חוק ההסדרים כולל סעיפים רבים שיפגעו בסביבה ובבריאות הציבור והדאגה העיקרית היא צמצום האסדרה הממשלתית בסוגיות הסביבה.  בין הארגונים שלקחו חלק באירוע: גרינפיס, צלול, שומרי הבית, מרכז השל, מגמה ירוקה, מרד בהכחדה, החברה להגנת הטבע, אקופיס המזרח התיכון, אזרחים למען הסביבה ומטה המאבק לבינוי שפוי.

הממשלה החדשה מקדמת יוזמות הרסניות לסביבה שבהן התחילו ממשלות ימין קודמות, כך הדגישו הארגוני הסביבה הגדולים בישראל, שמחו כוונת הממשלה להאריך את פעילות הוועדה המאשרת תכניות בנייה גדולות על חשבון שטחים פתוחים והצגת תוכנית רגולציה ממשלתית שתפגע בסמכויות המשרד להגנת הסביבה. הארגונים גם מתחו ביקורת על הממשלה, שאינה פועלת לביטול ההסכם המאפשר לחברת קצא"א להעביר דרך שטח ישראל נפט מהמפרץ הפרסי.

לדברי מנכ"ל עמותת צלול, מאיה יעקבס, הממשלה החדשה הופכת לממשלת שינוי לרעה בכל הנוגע לסביבה. כך למשל, חוק ההסדרים שהממשלה מקדמת כולל רפורמות שאמורות לשפר וליעל את הרגולציה בישראל, אבל בפועל יפגעו במשרד להגנת הסביבה וביכולתו לטפל באיומים כמו זיהומים סביבתיים. אחד מראשי המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), חבר הכנסת לשעבר ד"ר דב חנין, ציין שחוק ההסדרים לא כולל התייחסות למשבר האקלים. "אין גם התייחסות לרעיון ההזוי של הפיכת אילת ואשקלון לנמלי נפט, כל זה נעלם ולא קיים בחוק ההסדרים", הוא הוסיף בהתייחסו לתכנית של קצא"א להעביר נפט בשיתוף עם חברה מהאמירויות דרך צינור המחבר את אילת עם אשקלון. חנין קרא לשרים בממשלה המתנגדים להצעות של חוק ההסדרים להשתמש בכוחם הפוליטי בממשלה כדי לבלום אותן.

עוד הזהיר חנין מפני אבדן של אלפי שעות דיוני חקיקה שבהם נשקלו אינטרסים רבים שבזכותם עברו חוק אוויר נקי, חוק "המזהם משלם" שיזם, חוק האכיפה הסביבתית הראשון והשני וחוק השקיפות הסביבתית.

"יש העמקה של הישענות על הגז, קידום קידוחים בים ותשתיות ביבשה. חמור במיוחד הריקון של המשרד להגנת הסביבה מהיכולת להגן על החיים והבריאות שלנו. הם קוראים לזה רגולציה חכמה, והאמת הפוכה. יש כאן הרבה פחות רגולציה חכמה והרבה יותר ביורוקרטיה טיפשית ומיותרת", הדגיש.

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר אמר: "העיקרון שצריך להתחשב בעלות הציות לרגולציה הוא בלתי סביר. למה זה דומה? ב-2018 נובל אנרג'י חויבה להשקיע עוד 40 מיליון דולר בפרצות שבאסדה, והפחיתה את הזיהום של הסביבה הימית מאסדת תמר. לפי הכללים החדשים, זה לא יהיה אפשרי יותר. צריך להזכיר שחוק אוויר נקי מאפשר לקחת בחשבון שיקולים כלכליים. התעשיין יכול להציג כבר היום את הטענה שדרישה רגולטורית היא בלתי סבירה כלכלית. הציבור עצמו מודר מהתהליך הזה".

ג'מילה הרדל ואכים מארגון אזרחים למען הסביבה הדגישה: "מצער מאוד לראות שגם הממשלה הזו נותנת יד להחלשת הרגולציה ששומרת על בריאות הציבור. הנסיונות הללו נמשכים כבר 10 שנים. אחת לשנה או שנתיים יש מאבק על זה. הפיקוח היום כושל, כבר היום הרבה גופים מפוקחים לא עומדים בדרישות. טווח הנזקים רחב מאוד וחלקו לא צפוי. יש לזה חשיבות מכרעת במדינה קטנה וצפופה. שגיאה עלולה להנציח נזק בלתי הפיך".

מנכ"ל מגמה ירוקה, אלעד הוכמן, הפנה ביקורת לבכירי האוצר: "יוגב גרדוס ועדי חכמון רואים את הרווחים של הטייקונים. אנחנו רואים את הנפגעים מהזיהום יום-יום. יותר מ-31 מיליארד שקל, זו עלות הפליטות של גזי חממה וזיהום אוויר בשנה. כשוועדת אדירי מבקשת לפתוח את הים לקידוחים נוספים ובמימון ממשלתי, זה לא רק חטא על פשע, זה לא רק השקעת כסף ציבורי בעבור בעלי הון, אלא בסופו של דבר, אנחנו משלמים על כך עשרות מיליארדי שקלים מדי שנה מהכיס שלנו, כדי להתמודד עם משבר האקלים, גלי החום האדירים שחווינו השבוע". עוד הדגיש "כדי לצמצם פליטות אנחנו חייבים לעצור כל קידוחי נפט וגז בים וביבשה. לצערנו הממשלה עושה את ההפך. משרד האנרגיה מקדם מדיניות פושעת שרק מעמיקה את הדברים האלה. אנחנו רוצים משק שמבוסס על אנרגיה נקייה".

 

סרטון – מסיבת העיתונאים של ארגוני הסביבה:

 

 

 

 

דב חנין (יושב) בעת המאבק לשמירה על חוק פלמחים (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן