fbpx

חוצות – כתב עת תרבוטיפוליטי: פרסום מקוון חדש על טיפול נפשי וחברה

כתב העת החדש מכוון להרחיב את שדה הטיפול הנפשי ולהעשיר אותו בהקשרים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים

כתב העת המקוון "חוצות – כתב עת תרבוטיפוליטי" הושק באחרונה. לדברי העורכות, "חוצות הוקם במטרה להרחיב את שדה הטיפול הנפשי בישראל ולהעשיר אותו בהקשרים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים". חברות המערכת הן ד"ר אסתר רפפורט, ד"ר מונא כרכבי-סלאמה, רתם זמיר, טובה בוקסבאום ואורטל לוי.

בגיליון הראשון נכתב: "אף על פי שהחברה הישראלית היא חברה רב-תרבותית והחיים בה כרוכים בהתמודדות יומיומית עם סוגיות פוליטיות, בשדה הפסיכולוגי קיימות מעט מסגרות קונצפטואליות או לימודיות לחשיבה מעמיקה ושיטתית על הסוגיות המקצועיות הקשורות לכך. בהתאם, כתיבה מקומית מקורית על נושאים כגון טיפול רגיש תרבותית/פוליטית ופסיכולוגיה ביקורתית היא מועטה. הניסיונות לתרגם להקשר הישראלי ספרות מקצועית ענפה שנכתבה בהקשרים תרבותיים אחרים, כגון בארה״ב ובדרום אפריקה, ללמד אותה או להגיב אליה מתוך ההקשר הישראלי, נדירים אף הם".

יחד עם זאת, "בשנים האחרונות מתחיל להתרחש שינוי בשיח של השדה המקצועי ביחס לנושאים אלו. שינוי שאנו חותרות לקחת חלק פעיל ומרכזי בקידומו, בתקווה להפוך את השיח ה'תרבוטיפוליטי' לנועז ומעמיק יותר ולמקמו כמהותי לשדה המקצועי".

"שאיפתנו היא שכתב העת יגביר מודעות לחשיבות של ההיבטים התרבותיים, החברתיים והפוליטיים של התיאוריה ושל הטיפול הנפשי וייצור פלטפורמה לכתיבה מקורית בעברית ובערבית (ובמידת האפשר גם ברוסית, באמהרית ובשפות נוספות שמדוברות בחברה הישראלית) בנושאים הללו, כתיבה שתענה על הצרכים הייחודיים של אנשי המקצוע הפועלים בשדה המקצועי בישראל בעידן הנוכחי.כתב העת הוקם במטרה ליצור מרחב לחשיבה ולכתיבה משותפת, חיה ומתפתחת, מתוך שאיפה לקדם עמדות ותפיסות עולם שונות", הדגישו העורכות.

הן מציעות, בין היתר, להתאים את הטיפול הנפשי למאפיינים התרבותיים והחברתיים של המטופל מתוך שאיפה להכיר, להבין ולכבד אותם. כתב העת שם לעצמו למטרה להציע חשיבה ביקורתית על הפסיכולוגיה המערבית, שהתיימרה להציע המשגות תיאורטיות אוניברסליות אחידות של התפתחות האדם, מבנה המשפחה ותהליכי הטיפול.

בין היעדים של כתב העת גם תמיכה פעילה בזכויות האדם של המטופלים הנמנים עם קבוצות מודרות, מופלות ונרדפות, כחלק בלתי נפרד מהאתיקה המקצועית של תחום בריאות הנפש, ומתוך תפיסה שהשיח הטיפולי הוא מעשה בעל השלכות קליניות, אתיות וחברתיות. העורכות מעוניינות לקדם התפיסה לפיה כל טיפול הוא פוליטי וכי לא ניתן לקיים טיפול א-פוליטי או לכונן מוסד, ארגון או כנס לא-פוליטי בתחום.

בגיליון הראשון – מאמר על ד"ר איגנסיו מרטין-ברו, הכומר הספרדי שחיילים רצחו באל סלבדור ב-1989, ונחשב אחד מאבות "הפסיכולוגיה של השחרור". המאמר, פרי עטו של ד״ר משה לנזמן, עוסק בהגותו של מרטין-ברו המתכתבת עם "פילוסופית השחרור" של פרופ' אדוארדו דוסל, "תיאוריית התלות" של הכלכלנים, הסוציולוגים וחוקרי החברה ברחבי אמריקה הלטינית, ו"תיאולוגית השחרור" של האגף המתקדם בכנסייה הקתולית. עוד בגיליון: טיפול מודע-הקשר: "המשגה תיאורטית והשתמעויות קליניות" מאת יוחאי נדן ודורית רואר-סטריאר; ונאומה של מנאל אבו חק, בעברית ובערבית, באירוע הקמת הרשת הפלסטינית העולמית לבריאות הנפש.

לעיון בגיליון: https://www.hebpsy.net/me.asp?id=245#articles

צילומי כמרים שרצח הצבא ב-1989 באל סלבדור ב"טבח אוקה", האונ' של מרכז אמריקה. שלישי מימין: ד"ר מרטין-ברו (צילום: אוקה)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן