fbpx

היום לפני 73 שנים נרצח בחצר ביתו מנהיג העצמאות ההודית מהטמה גנדי

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

ב-30 בינואר 1948, בעת שמנהיג עצמאות הודו מהאימפריאליזם הבריטי, מהאטמה גנדי פסע על הדשא בדרכו לברך אנשים בחצר בית בדהלי, נורה בחזהו למוות בידי נאטורם גודסה, הינדואי בן 38, שהיה קשור לארגון קיצוני בשם "הינדו מהסבהה".
הרוצח ועוזרו, נייריאן אפטהנעצרו ולאחר הוצאו להורג בנובמבר 1949. כאשר עלו לגרדום, הם החזיקו בידיהם את מפת "הודו השלמה", כי לדעתם הקמת פקיסטאן בעת עצמאות הודו "הייתה בגידה".
גודסה, שהיה תומך נלהב בלאומנות ההינדית, סבר שהסכמתו של גנדי לחלוקת הודו, שבעקבותיה הוקמה פקיסטאן, היא בבחינת בגידה בהינדים — בגלל תמיכתו בזכויות למוסלמים והפיכת הודו למדינת כל אזרחיה. בעשורים שחלפו מאז, גודסה נתפס לרוב כטרוריסט ובוגד, הרוצח של "אבי הודו".
יצוין שבשנים האחרונות, עם המעבר של הלאומנות ההינדית מהשוליים הקיצוניים למרכז הפוליטיקה בהודו — נוכח סדר היום הימני-קיצוני וניאו-ליברלי שמכתיבה מפלגת השלטון, בהראטיה ג'נאטה (BJP) — של ראש הממשלה נרנדרה מודי השתנו המוניטין הציבוריים של גודסה.
גנדי נולד ב-1869 ויישם לראשונה את תורתו של מרי אזרחי לא-אלים במאבקה של הקהילה ההודית למען זכויות אזרח בדרום אפריקה. עם שובו להודו הוא ארגון איכרים ועובדים עניים למחאה מול המיסוי הקשה והאפליה רחבת ההיקף בעת השלטון הקולוניאלי הבריטי.
לאחר שנתמנה הקונגרס הלאומי ההודי הנהיג גנדי קמפיינים כלל-לאומיים למאבק באימפריאליזם הבריטי, להקלת העוני, לשחרור הנשים, לאחווה בין דתות וקבוצות אתניות שונות, להפסקת האפליה נגד בקאסטות (בייחוד ה"טמאים") ולמען עצמאות מדינית וכלכלית של הודו. מעל כל המאבקים האלה הוא נאבק למען "סווארג'" – עצמאותה של הודו מהכיבוש הזר.

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן