fbpx

ניסו למנוע הגעת פעילים למחאה בדרום הר חברון; חיילים אבטחו מיידי אבנים לעבר הכפר בורין

המחאות המשותפות לישראלים ופלסטינים בדרום הר חברון נמשכות זה כ-3 שבועות בעקבות הירי בהארון אבו עראם

כוחות הכיבוש עשו אתמול (שבת) מאמצים גדולים כדי למנוע את הגעתם של פעילי שלום ישראלים להפגנת הסולידריות עם תושבי ח׳ירבת א-תוואמין, אשר כ-100 מתושבי ההתנחלות סוסיא פלשו לאדמתם בשבוע שעבר.

המינהל האזרחי או המשטרה לא הגיעו לשטח והמתנחלים עזבו לבסוף לאחר מספר שעות ולטענת בעלי השטח הפלסטינים לקחו מזון השייך להם. בשיחה עם נציג המינהל האזרחי שהזדהה בשם אייל אויים הבעלים שאם יגיעו פעילי סולידריות או עיתונאי הוא יגרש אותו מהשטח, העיתונאים רחל שור ויובל אברהם תיעדו וחשפו את הפרשה.

אתמול, כוחות הכיבוש הקימו מחסומים בצירים המובילים למקום, ועצרו רק את האוטובוסים של הפעילים להם חיכו והציגו בפניהם צו המאפשר להגביל תנועת ישראלים בציר מסוים לבחירת המשטרה. עם זאת, צו הרידוד תקף רק לתנועה בכלי רכב ומבסס שטח צבאי סגור על 500 מטר בערך, לכן במחסום השני, הפעילים שהגיעו מירושלים פרקו במהירות מהאוטובוס ועקפו חוקית את הצו ברגל היכן שהוא לא מוכרז כשטח צבאי סגור, ולבסוף כל הפעילים, ביניהם אנשי מק"י וחד"ש, הצליחו להגיע לגבעה בה נמצאת ח׳ירבת א-תוואמין.

ח׳ירבת א-תוואמין נמצאת בין ההתנחלות סוסיא למאחז מצפה יאיר ונמצאת בין שטחים חקלאיים של ההתנחלות סוסיא אשר זוכים למים להשקיה. פעיל מק"י שלקח חלק במחאה מסר "נדמה שכוחות הכיבוש תומכים במאמץ המתנחלים להתיש את תושבי א-תוואמין ולחבר את סוסיא עם מצפה יאיר, אותה המתנחלים מכנים שכונה של סוסיא.

כעבור כ-20 דקות מהגעת הפעילים והגיעו כוחות סיור של הצבא, המינהל האזרחי ומג"ב מוגברים. הפעילים לא עמדו בשטח שהוכרז "צבאי-סגור", אך זה לא הפריעה לכוחות לדרוש מהמפגינים לעזוב, מבלי להנחות לאן מותר ללכת. "תוך דקה מהזמן שהתבקשו לעזוב החלו הכוחות לזרוק עשרות רימוני הלם אל תוך הקהל, בניגוד לפקודות הצבא הכובש שמחייבות זריקה במרחק שני מטר מהמפגינים", הוסיף הפעיל. המפגינים הבלתי אלימים קראו ל"צדק להארון", "לא לכיבוש, כן לשלום" וקריאות נוספות נגד הריסות בתים ופינוי משפחות.

לאחר הפינוי האלים החלו המפגינים לרדת מהגבעה והופנו על ידי הכוחות להתנחלות סוסיא, בה החלו לצאת לקראתם מתנחלים עם כלבים, חלקם כלבי תקיפה. המתנחלים עלו לעבר תחנת אוטובוס בה הכוחות ריכזו את המפגינים וכמעט לא חצצו בין המפגינים למתנחלים. הכוחות צעקו על המפגינים לשוב לכיוון הגבעה, שם כעשר דקות לפני כן הם זרקו עשרות רימונים לגרש אותם. החיילים הציגו מסמך חדש אשר קבע כי התנחלות סוסיא וכ-100 מטר סביבה הם שטח צבאי סגור. עיתונאים פלסטינים שנותרו מאחור ללא הגנה הותקפו על ידי המתנחלים ואחד העיתונאים ננשך בידו ונזקק לטיפול רפואי.

המחאות המשותפות לישראלים ופלסטינים אשר נמשכות כ-3 שבועות, בדרום הר חברון, לאחר הירי המשתק בצעיר הארון אבו עראם. "ככל הנראה המחאה המשותפת הפלסטינית-ישראלית מטרידה מאוד את המשטרה והצבא שמוכנים לנקוט בצעדים דרקוניים על מנת לדכא אותה".  הצעיר פלסטיני אבו עראם, בן 24, נפצע אנוש ב-1 בינואר האחרון מירי של חייל צה"ל במהלך עימות עמם בדרום הר חברון שבשטחים הפלסטינים הכבושים. בתיעוד מהאירוע נראה הצעיר נאבק עם החיילים על גנרטור שאותו הם ניסו להחרים ממנו, במסגרת משימה לפינוי מבנה פלסטיני של צוות מחיל ההנדסה.

אתמול בנפת שכם בשטחים הפלסטינים הכבושים, המתנחלים יידו אבנים לעבר בתים בכפר בורין. בתיעוד המעשה הנפשע נראים חיילי צה"ל שהגיעו למקום לא ניסו למנוע מהמתנחלים את המשך התקיפה ואף אבטחו אותם. עשרות מחברי חד"ש ובהם חברי כנסת מהרשימה המשותפת, לקחו חלק במסיק משותף עם חקלאים פלסטינים לפני כחודשיים. ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) שלקח חלק במסיק בכפר בורין, מסר בעקבות התקרית "התושבים שם חפצי שלום ושותפות, והמתנחלים מנסים להרוס את חייהם". לפי יש דין, מאז מותו של הנער אהוביה סנדק במרדף משטרתי, יש בידיהם דיווחים על 51 מקרים בהם מתנחלים פגעו בפלסטינים. ברוב המקרים מדובר בחסימת צמתים מרכזיים על ידי מתנחלים וביידוי אבנים לעבר כלי רכב ובתים פלסטינים. כמו כן, הארגון מסר כי ידוע לו על לפחות 14 פצועים באירועים הללו, בהם שני ילדים. ב-11 מן המקרים דווח כי מתנחלים פלשו ליישובים פלסטינים ויידו אבנים לעבר תושבים ובתים. ב-3 מהמקרים מתנחלים, שהיו חמושים בנשק קר, תקפו חקלאים פלסטינים.

 

 

חיילי צה"ל, אתמול, מאבטחים מתנחלים המיידים אבנים לעבר הכפר בורין (צילום: יש דין)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן