fbpx

היום לפני 4 שנים פשטה המשטרה על אום אל חיראן ורצחה את יעקוב מוסא אבו אלקיען

יו"ר המשותפת איימן עודה נורה בראשו על ידי המשטרה במהלך הפשיטה

18 בינואר 2017 (היום לפני 4 שנים) באישון לילה עשרות שוטרים פשטו על הכפר הלא מוכר בנגב אום אל חיראן.

במהלך הפשיטה נרצח המורה יעקוב מוסא אבו אלקיעאן והשוטר ארז לוי נהרג. יו"ר המשותפת איימן עודה ופעילי שמאל נוספים נכחו במקום כדי להגן על התושבים ולתעד את הפשיטה, איימן עודה נפגע בראשו מירי משטרתי והתראיין זמן קצר לאחר מכן מבית החולים סורוקה שם קיבל טיפול רפואי.

הימין ותנועת רגבים שמו להם למטרה לפנות כפרים בדואים בלתי מוכרים בנגב מטעמים גזענים ולאומנים, על חורבות אום אל חיראן, מפלגות הימין תכננו להקים את היישוב ליהודים בלבד "חירן".

לאחר הרצח של יעקוב מוסא אבו אלקיעאן, מיהרו מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך והשר לביטחון פנים גלעד ארדן להכריז על "ניסיון לפיגוע דריסה" ועל יעקוב אבו אלקיעאן כעל "מחבל בן עוולה".

מח"ש (המחלקה לחקירות שוטרים) הזדרזה לטייח את הרצח, גררה רגליים ולא פתחה בחקירה חודשים ארוכים בתמיכת הממשלה ופוליטיקאים מהימין, במסגרת אירועים ציבוריים והפגנות גדולות לאחר הרצח, שמו של יעקוב אבו אל קיעאן נוקה והוכח כי הוא נרצח בדם קר, שמו הטוב הושחת וסופר כי במהלך חייו היה מחנך ופעיל חברתי שתרם רבות לקהילה.

"חוקרי המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) לא בחנו לעומק קטעי וידאו שהם עצמם אספו והנוגעים בפגיעה ביו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), במהלך האירועים באום אל-חיראן; שוטרים שנשאו רובי ספוג באירוע לא נחקרו; וסרטון שבו נראית נקודת אור ירוקה (ככל הנראה של כוונת לייזר) על מצחו של ח"כ עודה רגע לפני שנורה בכדור ספוג – לא נבדק. כך טוען דו"ח של ד"ר אריאל ליבנה, קרימינולוג מומחה, שעליו נסמכת בקשה של הוועד נגד עינויים לפתוח מחדש את התיק. הדו"ח ראה אור בשבוע שעבר . במכתב למח"ש כתב הוועד כי חקירת מח"ש הייתה "מחדל", וטען כי הירי בעודה היה מכוון ולכן צריך להיחקר כעבירה פלילית חמורה" (עיתון זו הדרך 30 באוקטובר 2019).

ב-8 בספטמבר 2020 התנצל ראש הממשלה נתניהו בפני משפחתו של אבו אלקיעאן ואמר כי הטעו אותו כחלק מקמפיין ציני נגד הפרקליטות, ולא מתוך כוונות טובות "אמרו שהוא מחבל. אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם". לאחר התנצלות מפוברקת מפי נתניהו, המשטרה גם היא הביעה צער בדיעבד.

בשנה האחרונה עשרות צעירים ערבים נהרגו ומשטרת ישראל לא נקפה אצבע בטיפול באלימות ופשיעה בחברה הערבית, מקרי ירי של כוחות הכיבוש בגדה המערבית מרקיעים שחקים והמשטרה במקום זאת בוחרת לדכא מפגינים המפגינים נגד אלימות בחברה הערבית.

יהי זכרו של יעקוב אבו אלקיעאן וכול ההרוגים ברוך.

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

zoharroy

בוגר תואר שני מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוני' ת"א

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן