fbpx

סקר של יוזמות אברהם: 73% מהאזרחים הערבים תומכים במחאה נגד ממשלת הימין

58% מהמשיבים אמרו שייקחו חלק פעיל במחאה אם זו תקדם פתרונות כלכליים כלכליים לנפגעי המשבר

יותר מ-73% מהאזרחים הערבים תומכים במחאה נגד ממשלת הימין של בנימין נתניהו. כך עולה מסקר שפרסמה עמותת "יוזמות אברהם" בסוף השבוע. עוד עולה המסקר שנערך על ידי מכון "איפקאר" בראשות ד"ר הישאם ג'ובראן, בקרב מדגם מייצג של האזרחים הערבים בישראל, כי 58% מהמשיבים הסכימו שייקחו חלק פעיל בהן "אם במחאות יוצגו נושאים שמשפיעים על חיי כמו פתרונות כלכליים לקורונה או פתרונות דיור". יצוין שכמעט מחצית מהמשיבים (49%) הביעו עניין בהשתתפות במחאות ובקרב אלה שלא משתתפים במחאות. רק 13% מהנשאלים ענו כי הם מתנגדים למחאות ו-10% מתנגדים להן מאוד.

כשמשתתפי הסקר נשאלו על הסיבות למחאות, 57% מהם ציינו את שיפור המצב הכלכלי, 47% ציינו את ההתנגדות לשחיתות של נתניהו, 45% אמרו כי המחאות הן נגד הניהול הכושל של הממשלה, ואילו 13% חושבים שהמחאות הן נגד הסגר והחזרת המשק לפעילות.

מהנתונים עולה כי 17% מהמשתתפים במדגם ציינו סיכוי גבוה או גבוה מאוד שישתתפו במחאות בימים הקרובים, בעוד ש-32% נוספים ציינו שהסיכוי בינוני.

בין אלה שהשתתפו בעבר בהפגנות, מדי פעם או באופן קבוע, 51% ענו שהסיכוי שישתתפו בהן בימים הקרובים הם גבוהים או גבוהים מאוד, 36% מהם ציינו שהסיכוי שיצאו למחות בימים הקרובים הוא בינוני. ואילו, מאלה שלא השתתפו בהפגנות עד היום 10% ענו שישנו סיכוי גבוה או גבוה מאוד שדווקא כן ישתתפו במחאות בימים הקרובים.

מו כן, מהסקר עולה כי החברה הערבית תופסת את מקומה במחאות כשולי. זאת, כש-83% מהנשאלים ענו כי הם מאמינים שהאזרחים הערבים משתתפים פחות או כמעט ולא משתתפים במחאות כלל. רק 17% ציינו שהחברה הערבית משתתפת באותה מידה או יותר בהשוואה לשאר אזרחי המדינה. זאת כש-12% מהנשאלים ציינו כי משתתפים במחאות מדי פעם או באופן קבוע, 16% נוספים העידו כי הם משתתפים לעיתים רחוקות ו-72% סיפרו כי לא השתתפו במחאות בתקופה האחרונה.

הסיבות לאי-ההשתתפות במחאות, לפי הסקר, הן מגוונות. בקרב אלה שלא משתתפים, 27% ציינו כי חשש מתחלואה בקורונה היא הסיבה העיקרית לכך; 11% ציינו כי זה חשש ממעצרים ומפתיחת תיקים פליליים; 10% אמרו כי אין להם משאבים להגיע למחות בבלפור מדי שבוע; 9% נימקו את אי-השתתפותם בעיקר בכך שהנושאים של המחאה לא מעניינים את הציבור הערבי, ואילו רק מיעוט המשיבים ציין חסמים לאומיים כסיבה העיקרית לאי-השתתפות במחאות – 6% ציינו חשש מאלימות משטרתית, 4% ציינו חשש כי המוחים היהודים לא יקבלו ערבים, 4% נוספים הביעו חוסר נוחות בהצגת סממני זהות פלסטינית, ו-3% בלבד אמרו כי הם מדירים את רגליהם מהמחאה בשל היותה "יהודית-ציונית" – למשל, בשימוש בדגלי ישראל או השתתפות אנשי בטחון לשעבר.

ד"ר ת'אבת אבו-ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לי "יוזמות אברהם", התייחסו לממצאי הסקר ואמרו כי הסתירה בין התמיכה במחאות לאי ההשתתפות בהן היא עדות לתחושת אי-השייכות של האזרחים הערבים לחברה הישראלית. "מעורבות פוליטית מבטאת שייכות", אמרו. "התפיסה הציבורית היא כי מעורבות האזרחים הערבים במחאות אלה הייתה מועטה, למרות שמטרת המחאות תאמה את העמדות של מרבית הציבור הערבי".
לדבריהם, עמדות אלה באות לידי ביטוי "הן בסקרים שונים והן בהצבעה בקלפי בשלושת מערכות הבחירות של 2020-2019". הם הוסיפו כי "ממצאי הסקר מצביעים על עניין רב של האזרחים הערבים במחאות, אך נראה כי הם חשים שהן לא מספיק רלוונטיות להם".

יצוין שפעילי חד"ש ומק"י בחברה הערבית מקיימים מדי שבת בשעות אחה"צ את "משמרות הדגלים האדומים" ברחבי הגליל, המשולש הצפוני והמשולש הדרומי (ר' צילום). זאת, בדומה למחאות "הדגלים השחורים" נערכות במקביל ביישובים היהודיים. כמו כן, פעילי חד"ש ומק"י, יהודים וערבים, לוקחים חלק פעיל במחאות בבלפור בירושלים, בתל-אביב, בחיפה ובכל הערים המעורבות.

חברי מק"י וחד"ש מפגינים בגליל (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן