fbpx

הבחירות ביוון: רוב למפלגת הימין, מפלה לסיריזה והתחזקות ניכרת של הקומוניסטים

יותר מ-425 אלף מצביעים העניקו את קולם למפלגה הקומוניסטית היוונית

מפלגת השלטון הימנית "דמוקרטיה חדשה" היא המנצחת בבחירות שנערכו אתמול (ראשון) ביוון, אך גם הקומוניסטים התחזקו. כך עולה מתוצאות הבחירות שפורסמו הבוקר באתונה. מפלגת השמאל סיריזה רשמה מפלה קשה ואילו המפלגה הסוציאליסטית פאסוק הגדילה את כוחה.

יחד עם זאת, "דמוקרטיה חדשה" לא השיגה את הרוב הדרוש כדי להקים לבדה ממשלה ותתקשה למצוא שותפים לשלטון. המשמעות היא שככל הנראה ייערכו בחירות חדשות בעוד קצת יותר מחודש. הבחירות השנה התקיימו אחרי חודשים של זעם ציבורי בעקבות אסון הרכבות בפברואר, מחאות נגד המדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית החריפה ועל רקע פרשת האזנות לפוליטיקאים ולעיתונאים באמצעות הרוגלה "פגסוס" הישראלית, שהכתימה את מפלגת השלטון.

על פי התוצאות שפורסמו הבוקר מפלגתו של ראש הממשלה קיריאקוס מיצוטקיס, דמוקרטיה חדשה, מובילה עם 40% מהקולות, בעוד שלסיריזה בהנהגת אלכסיס ציפראס שבאופוזיציה, השיגה 20% מהקולות בלבד. בבחירות 2019 קיבלה המפלגה יותר מ-31% ועל פי הסקרים היא אמורה הייתה לקבל עד 34% מקולות הבוחרים. המפלגה הסוציאליסטית קיבלה 11% ואילו הקומוניסטים זכו ביותר מ-7%, לעומת כ-5% בבחירות הקודמות. מספר המצביעים לרשימה הקומוניסטית גדל מבחירות לבחירות מ-300 אלף ליותר מ-425 אלף מצביעים והסיעה הקומוניסטית בפרלמנט תגדל מ-16 ל-26 מושבים. כמו כן, מפלגת השמאל הרדיקלי של שר האוצר לשעבר יאניס ורופאקיס, חזית המרי האירופי של פורשי סיריזיה, זכתה ב-2.6% אך לא עברה את אחוז החסימה.

יצוין ב-2015 עלתה מפלגתו של ציפראס לשלטון בסערה בעקבות המשבר הקפיטליסטי של יוון, והתחייבה להילחם ב"אוליגרכים היוונים", בשחיתות ובכפיית צעדי צנע של האיחוד האירופי. שר האוצר דאז וארופאקיס, הכריז שסיריזה "תהרוס את האוליגרכיה" במטרה להעלות את ההכנסות ממיסים, תיאבק באבטלה ותעודד צמיחה כלכלית. אך במהלך שתי כהונותיה בשנים 2019-2015, היא המשיכה לקדם את המדיניות הניאו-ליברלית של קודמותיה, מה שגרם לוארופאקיס לפרוש מכהונתו כשר האוצר ולהקים מפלגה חדשה.

על פי הפרסומים בעיתוני אתונה, הנשיאה קתרינה סלקאורופולו תעניק למפלגות המובילות מנדט בן שלושה ימים לנסות להקים קואליציה. אם המגעים הקואליציוניים ייכשלו, בחירות חוזרות יתקיימו ב-2 ביולי.  במקרה כזה, חישובים המנדטים ישתנה, כך שהמפלגה שתשיג את מספר הקולות הרב ביותר תקבל נתח מובטח — מעין "בונוס" — בדמות עד 50 מושבים נוספים, שיחושבו בהתאם להישגי המפלגה מבחינה יחסית. הבונוס הזה יוענק במטרה להקל על מאמציה של המפלגה להקים ממשלה חדשה.

 

עוד בנושא:

 

26 מושבים לסיעה הקומוניסטית – עמוד השער של העיתון הקומוניסטי "ריזוספסטיס", הבוקר

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן