fbpx

שרת העבודה הקומוניסטית של ספרד הכריזה על מועמדותה לנשיאות

דיאס היא עורכת דיון המתמחה בדיני עבודה

שרת העבודה הקומוניסטית של ספרד, יולנדה דיאס, הכריזה השבוע על מועמדותה לנשיאות במסגרת מערך כוחות השמאל "סומאר" (בעברית: הצטרף, התחבר). דיאס היא עורכת דיון המתמחה בדיני עבודה ולפני שנבחרה לפרלמנט במסגרת הברית "פודמוס – איחוד השמאל" הגנה במשך שנים רבות על עובדים וארגוניהם במחוז גליסיה.

אביה של דיאס היה פעיל נגד הרודנות של פרנקו במסגרת המפלגה הקומוניסטית המחתרתית וממקימי האיגודים המקצועיים בגליסיה. גם דודה נמנה עם הפעילים הקומוניסטים המרכזיים בגליסיה. דיאס, נולדה ב-1971 וב-1986 הצטרפה לנוער הקומוניסטי. בינואר 2020 מונתה לשרת העבודה בממשלת ספרד.

במעמד הכרזת המועמדות שנערך במדריד השתתפו אלפי פעילים יחד ראשי תנועות המשאל ובהם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, אנריקה סנטיאגו; ראש עיריית ברצלונה, אדה קולאו; ראש עיריית ולנסיה, ג'ואן ריבו ונציגי מפלגת הירוקים הסביבתית. טרם נערכו סקרים בספרד סביב שאלת המועמדים לנשיאות – כי רוב המפלגות לא הכריזו על מועמדותיהן. אך על פי הסקרים שנערכו בשבוע שעבר אילו הבחירות לפרלמנט היו נערכות היום, סיעת "סומאר" בראשות דיאס הייתה גורפת 18% מקולות הבוחרים, כ-50 חברי פרלמנט, והופכת לשלישית בגודלה. יצוין שלסיעת "פודמוס – איחוד השמאל" יש כעת 35 חברי פרלמנט והיא זכתה לכ-13% מקולות הבוחרים בבחירות שנערכו ב-2019.

מאז מונתה לתפקיד לפני כשלוש שנים, דיאס צברה פופולריות רבה בעקבות שורה ארוכה של צעדים שנקטה ובהם העלאה גדולה בשכר המינימום וביטול החקיקה הניאו-ליברלית ביחסי העבודה של ממשלות הימין. עם תחילת כהונתה, דיאס פרסמה צו האוסר על אפליית שכר בין גברים לנשים, והמחייב את כל המעסיקים לחשוף את הפרשי המשכורות בין המגדרים. החברות נדרשו לדווח באופן פומבי בנושא.

"המסר ברור מאוד: נשים צריכות לקבל משכורת כמו של גברים על אותן עבודות", אמרה דיאס במהלך מסיבת עיתונאים אחרי ישיבת הממשלה. לדבריה, על הממשלה להיות פעילה כדי למנוע ממגפת הקורונה להחמיר את פערי השכר בין המגדרים. "במצב החירום הזה, אנחנו יודעים שלא יהיה שיקום כלכלי אם לא נשים קץ לפערי השכר המגדריים אחת ולתמיד". חברות שלא יחשפו את הפערים בשכר מסתכנות בקנס של עד 187 אלף יורו. "אי אפשר לשחק עם זכויות בסיסיות", הדגישה.

בספטמבר אשתקד טענה דיאס כי חברת המשלוחים הגדולה בספרד, "גלובו", לא שילמה את תשלומי הביטוח הלאומי עבור עובדיה משנת 2018 עד ל-2021 בנוסף לתשלומים נוספים אשר לא ביצעה בטענה כי שליחיה "הם עצמאים". בנוסף נטען כי החברה העסיקה שליחים תחת חוזים לא רשמיים, סך התביעה עומד על 79 מיליון יורו. החברה היא בעצם מקבילה של חברת "וולט" בארץ ומעסיקה עשרות אלפי שליחים ועובדים בספרד.

לדברי דיאס "גלובו הפרה זכויות עובדים בסיסיות והובילו אותנו לחקור את הנעשה. על כן, אנו מבצעים פעולות נגד החברה ונאלץ את מנהליה להיות כפופים לחוק". ספרד הייתה בין המדינות הראשונות באירופה להעביר חוקים הנוגעים לזכויותיהם של עובדים בעבודות "חלטורה". החוק דורש מחברות משלוחי המזון להעסיק את עובדיהן לפי הסכמים קיבוציים ולהסדיר את עניין זכויותיהם. החוק עבר בחודש מאי אשתקד ונכנס לתוקף כשלושה חודשים לאחר מכן – בחודש אוגוסט.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/101848/

שרת העבודה הקומוניסטית של ספרד, יולנדה דיאס מכריזה במדריד על מועמדותה לנשיאות, 2 באפריל 2023 (צילום: מונדו אובררו)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן