fbpx

אלפים השתתפו בהלווייתו של מוחמד אלעסיבי; ארבעה מפגינים נעצרו בחיפה 

אלעסיבי, סטודנט לרפואה ותושב חורה בן 26 נורה למוות בידי שוטרים בעיר העתיקה בירושלים

אלפים השתתפו אתמול (ראשון) בהלווייתו של מוחמד אלעסיבי, סטודנט לרפואה ותושב חורה בן 26 שנורה למוות בידי שוטרים בעיר העתיקה בירושלים. יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, אמר בהלוויה כי הוא מכיר את המקום שבו נורה למוות אלעסיבי. "יש חמש מצלמות שמשקיפות על המקום, ויש לכל שוטר מצלמת גוף. איך אף סרטון לא שוחרר על ידי המצלמה? אנחנו דורשים לשחרר את כל הסרטונים כדי שנלמד באמת מה קרה". לדברי טיבי, מותו של אלעסיבי דומה למקרים של יעקוב אבו אל-קיעאן, שנורה למוות בידי שוטרים בכפר אום אל-חיראן ב-2017, ואיאד אל-חלאק, צעיר אוטיסט שנורה למוות בידי שוטרים במזרח ירושלים ב-2020. לדבריו, "תגובות המפכ"ל והשר דומות למה שהיה אחרי אבו אל-קיעאן".

ממרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, שסייע בהעברת בקשת המשפחה לשלוח נציג מטעמה לנתיחת הגופה, נמסר כי "המשטרה עושה מניפולציות בחומר החקירה ומשבשת את חקירת מח"ש. חלקים מעדויות השוטרים פורסמו עוד בטרם נבדקו והוצלבו במח"ש". מוקדם יותר אמרו במרכז כי הם "קוראים למשטרה להפסיק את מסע ההשמצות נגד המנוח, שלמד רפואה ונסע להתפלל. שוטרים ושוטרות שפעלו במקום היו אמורים לפעול עם מצלמות גוף. כמובן שבכל סביבת המסגדים והעיר העתיקה יש מצלמות. מצפים מהמשטרה שלא תעלים חומר חקירה".

ההלוויה בחורה נערכה בעיצומו של יום שביתה כללית בחברה הערבית עליה הכריזה ועדת המעקב של האוכלוסייה הערבית בישראל. במסגרת השביתה הכללית נערכו הפגנות ומשמרות מחאה בחברה הערבית, בהשתתפות פעילי חד"ש ומק"י רבים. בשעות הלילה נערכה הפגנה   בשדרות בן גוריון בחיפה להפגנת מחאה על מותו של אלעסיבי. כוח משטרה בפיקוד מפקד תחנת חיפה סגן-ניצב חיים אזרד תקף את המפגינים וארבעה מהם נעצרו בידי השוטרים "בחשד להפרת הסדר הציבורי". המפגינים הניפו שלטים בערבית ובעברית בהם נכתב בין השאר "כל חברי הממשלה הם פושעי מלחמה", "אל-קודס היא בירת פלסטין", "12 כדורים כדי 'לנטרל' אזרח'" וכן תמונות של אלעסיבי.

יו"ר חד"ש עיסאם מחו'ל, שהיה בין המפגינים, התייחס לסיבת ההפגנה ואמר: "אנחנו מאשימים את משטרת ישראל ואת ממשלת ישראל. דמו של הד"ר מוחמד אלעסיבי בראשם של כל מנהיגי ישראל היום. אלה שמסיתים נגד האוכלוסייה הערבית, אלא שמסיתים נגד רמדאן, נגד הזכות להתפלל. מנסים לייצר אליבי לשפיכות הדמים שהם ביצעו ולהשתוללות של בן גביר".

המשטרה הפעילה כוח רב נגד המפגינים והחרימה דגלי פלסטין שהונפו. אחת המפגינות חשה ברע ופונתה לבית החולים. לטענת המשטרה, "הואיל והנפת הדגלים עלולה להביא לכדי הפרה חמורה של שלום הציבור, השוטרים הורו למפגינים להוריד את הדגלים, ומשלא עשו כן, השוטרים החרימו את הדגלים".

יצוין שבמוצאי בת עצרה המשטרה את ד"ר סלים עבאס הפעיל בגוש נגד הכיבוש אחרי שמנעה ממנו ומפעילי שלום נוספים להיכנס למתחם ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית שהתקיימה במרכז חורב בחיפה, בשל העובדה שהניפו דגלי פלסטין. המשטרה מסרה כי ד"ר עבאס נעצר לאחר ש"ניסה להיכנס בכוח תוך שהוא דחף את השוטרים שהיו במקום". סרטונים שהגיעו לידי עיתון "הארץ" אשר תיעדו את האירוע מכמה זוויות שונות, נראה ד"ר עבאס מתווכח עם השוטרים, אחד מהם דחף אותו ושוטר נוסף שהצטרף לדחיפות – משך אותו תוך שימוש בכוח רב, אזק את ידיו מאחורי גבו, ועצר אותו. "היינו חלק מהפגנת הענק נגד ההפיכה המשטרית במרכז חורב כשרוב המפגינים הם יהודים, ואנחנו היינו מתואמים עם מארגניה עד שהמשטרה פשוט בלמה אותנו" אמר ד"ר עבאס הנמנה גם עם פעילי חד"ש.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/120214

כרזות שנתלו הלילה בירושלים: "מוחמד אלסיבי נרצח" (צילום: פרי ג'רוזלם)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן