fbpx

ממשלת הימין נגד הנשים: בן גביר מעכב את חוק האיזוק האלקטרוני של גברים אלימים

כך נחשף אתמול (שני) בישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מעכב את חוק האיזוק האלקטרוני של גברים אלימים, לטובת גרסה "מאוזנת יותר" של החוק, שתאפשר איזוק רק לאחר שתי הרשעות, כך נחשף אתמול (שני) בישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת שדנה בחוק.

החוק, שאמור לאפשר פיקוח ואיזוק אלקטרוני לגברים אלימים ונדון בכנסת משנת 2017. הוא נועד לנטר ולפקח על קיום צו הרחקה שקבע בית משפט, כחלופה לפתרונות שמציעה המדינה להגנה על נשים הנתונות בסכנה מצד בני זוגן. כיום הפתרונות הקיימים מוגבלים בעיקר למקלטי הגנה לנשים, הנאלצות לקטוע את שגרת חייהן, לעזוב את ביתן ועבודתן, לעתים עם ילדיהן הקטנים ותוך מצוקה כלכלית, בזמן שלא מופעלות כל סנקציות נגד הצד האלים.

החוק מתעכב כבר חמש שנים, ומאז הנחתו על שולחן הכנסת עבר רק קריאה ראשונה בעת כהונת ממשלה הקודמת. מסתבר שמאז, בן גביר, שהתחייב בעבר לדון בחוק ולעזור לנשים וילדים שחיים תחת אלימות, ערך מפגש בנושא והחליט לא לקדם את החוק.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש), ממובילות החקיקה ושעמדה בראש הוועדה בכנסת הקודמת, אמרה בדיון: "לא נעבור על זה בשקט. עמל של שנים של עובדות ועובדי מדינה ונשות ואנשי מקצוע לא זורקים ככה. אנחנו עובדים על החוק הזה מ-2016, נרצחו מאז עשרות נשים, ואלפי נשים חיות בפחד. יחול על החוק הזה דין רציפות, לא נקבל ולא נסכים לפחות מזה. הנשים שחוות אלימות לא יהיו מופקרות שוב".

עו"ד גילי ורון, מתנועת ויצו, הוסיפה בידון בוועדה, למפגש שהתקיים עם השר הוזמנו שלוש ארגוני נשים בלבד, והוזמנו גם ארגוני גברים המתנגדים לחקיקה. "עיקר הפוקוס בדיון נסב על נושא של תלונות שווא", סיפרה ורון, "כל הזמן נדרשנו לתת את המענה איך החוק לא יפגע בגברים. כל הזמן נדרשנו להשיב רק לסוגיה הזו. בשורה התחתונה, השר אמר שהוא צריך עוד זמן על מנת לשמוע ולחשוב על הדברים". בסופו של דבר, לדבריה, השר החליט שבחודשים הקרובים הוא 'יביא חוק מאוזן יותר בין שני צדי המתרס', שיאפשר איזוק אלקטרוני רק לאחר שתי הרשעות".

נציגת שדולת הנשים, טל הוכמן, הוסיפה שהארגון ביקש, יחד עם 25 ארגונים נוספים, להיכנס לפגישה, וסורב. "לא הוסבר לנו מדוע סורבנו. הבנתי אחר כך שהפגישה הזו הייתה 'רצח נשים- בעד ונגד', ועל הכוונה לשנות את המשמעות של ההצעה ולהוסיף שתי הרשאות, שכולנו יודעים את המשמעות של זה. זה לבוא ולומר- לא נרצחת בפעם הראשונה, לא נרצחת בפעם השנייה, נעשה לך טובה בפעם השלישית".

יצוין שבפתח הדיון, הציג עדו אבגר ממרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים אודות הטיפול בצווי הגנה והפרתם. על פי הנתונים שהציג, בשנים 2021-2019 נפתחו מעל ל-30 אלף תיקי בקשות להוצאת צו הגנה או צו מניעת הטרדה מאיימת בבית המשפט לענייני משפחה (כעשרת אלפים תיקים בשנה), אך אין בידי הנהלת בתי המשפט נתונים על מספר הצווים שניתנו בפועל. אבגר ציין כי על פי בדיקה ידנית מדגמית שנערכה על נתוני השנים 2016-2014, באותן שנים רק 7%-9% מהבקשות נדחו.

על פי נתוני המשטרה, בכל אחת משלוש השנים האחרונות נפתחו בממוצע כ-700 תיקים בגין תלונה על הפרת צו הגנה בין בני זוג. עם זאת, רק 40% מהחשודים בהפרת צווי הגנה בין בני זוג נעצרו על ידי המשטרה, אך ליותר מ-90% מהחשודים בהפרת צו הגנה יש תיק אחד לפחות שנפתח בגין עבירות אלימות גופנית או איומים כלפי בנות זוגם. מתוכם ל-30% קיים יותר מתיק אחד.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/113767

ח"כ עאידה תומא-סלימאן בדיונים שקדמו להכנת החוק, פברואר 2022 (צילום: זו הדרך)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן