fbpx

ארבעים שנים לשביתת הרופאים: השובתים נאבקו על תנאי ההעסקה ושכרם

שביתות רופאים נוספות: ערכו בשנת 1994 הנמשכה יום אחד בלבד ושביתה נוספת בשנת 2000 שערכה 217 ימים

שביתת הרופאים פרצה ב-2 במארס 1983 ונמשכה כארבעה חודשים – 117 ימים. במהלך השביתה נטשו רופאים את בתי החולים, שלחו מכתבי התפטרות, וכחלק מיוזמה מקומית אף שבתו רעב. כמו כן, ההסתדרות הרפואית ייסדה במהלך אותה שביתה חברה עצמאית (שר"ת) אשר ארגנה מוקדים רפואיים עצמאיים למתן טיפול רפואי.

הדרישות המרכזיות שהעלתה ההסתדרות הרפואית (הר"י) ב-1983 כללו: תוספת תקני רופאים, פתרון למצוקת האשפוז, הכפלת השכר המשולב (שכר המחושב לפי ותק), הגבלת שעות העבודה המותרות לרופא ל-36 שעות שבועיות ואיסור על עבודה בת למעלה מ-16 שעות רצופות, פיצוי בגין השחיקה בשכר הרופאים והשוואת שכרם של המתמחים ברפואה לשכר הממוצע במשק.

בין ההישגים שרשמה השביתה ב-1983: קביעת מנגנון לתשלום בגין עבודה נוספת ולחלוקת הכוננויות בתוך המחלקה ובתי החולים, תשלום תוספת לרופא בגין עבודה בבית חולים, תשלום תוספת למתמחה בגובה 10% מהשכר, אימוץ סולם השכר החל על משפטנים כך שערכן הכולל של תוספות השכר לשנים 1982-1984 עמד על כ-60%. בפועל, ניתנה תוספת שכר של 22%. זאת, לנוכח האינפלציה הגבוהה באותה תקופה (כ-300%), אשר שחקה את התוספת.

לשביתת הרופאים ב-1983 קדמה השביתה בשנת 1976 בעת שלטון המערך שנמשכה כמעט חודשיים, 58 ימים. במסגרת העיצומים נסגרו מרפאות חוץ הפועלות ליד בתי החולים, בוצעו ניתוחים דחופים בלבד ולא שוחררו חולים לבתיהם. עם התקדמות השביתה החריפו רופאי בתי החולים את מאבקם. במסגרת זו, שלחו הרופאים מכתבי התפטרות ופעלו להקמת חברה פרטית לאספקת שירותי כח אדם לרפואה. יום לפני כניסתה לתוקף של ההתפטרות הגיעו הרופאים להסכמה עם משרד האוצר.

הנושאים המרכזיים שעמדו על הפרק ב-1976: עומס התורנויות ומתן תמורה בגינן, תשלום תמורה לרופאים עבור כוננויות, מתן חופש לרופא לאחר תורנות, יישום מלא של ההסכם הקודם בין הרופאים למעסיקים, אשר נחתם ב-1973, עיצוב מערכת שכר שלא תהיה בה תלות מחייבת בין מגזרים שונים במשק, הקמת קרן השתלמות לרופאים, התנגדות לכל ניסיון לקצץ בתקני רופאים.

שביתות הרופאים נוספות נערכו בשנת 1994 ונמשכה יום אחד בלבד ושביתת הרופאים הארוכה ביותר עד כה, שהתקיימה בשנת 2000 ונמשכה 217 ימים. במסגרת המאבק הכריזו הרופאים על שביתות כלליות, שיבושים ועיצומים שונים. הנושאים המרכזיים שעלו בשביתה היו דרישה לשמירה על ערכו הריאלי של השכר, שיפור בהשתכרות הכוללת של הרופאים, והנהגת מנגנון גמול בגין השתלמויות והיעדרויות. בסיום משא ומתן עקר עם משרד האוצר הוסכם על הליך בוררות

בתמונה: רופאים שובתים בבית החולים הלל יפה בחדרה 1983

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן