fbpx

בעקבות הקריאה הראשונה להפיכת המשטרית של ממשלת הימין: עכשיו דמוקרטיה לכולם

השבוע התקיים סבב החקיקה הראשון שהובילה הממשלה בדרך להפיכה המשטרית

"לילה גדול ויום גדול", צייץ אתמול (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום ההצבעות בקריאה ראשונה בסבב החקיקה הראשון שהובילה הממשלה בדרך להפיכה המשטרית שיזמה. ההצעות אושרו בתמיכה של 63 ח"כים מול 47 מתנגדים. בהצהרה צבועה לכלי התקשורת אמר נתניהו: "צריך להתחיל בהידברות, ללא תנאים מוקדמים".

ברור לכל כי נתניהו אינו חפץ בהידברות; אולם בשני עניינים לא שיקר: אכן היה זה "לילה גדול" – עבור הדוגלים בהפיכתה של ישראל למדינה פשיסטית; ואכן היה זה "יום גדול" עבור מתנגדי ההפיכה שהפגינו ברחבי הארץ למען דמוקרטיה לאורך כל יום ההצבעות.

חברי סיעת חד"ש-תע"ל בראשות ח"כ איימן עודה מסרו לאחר ההצבעה: "למרות שבית המשפט העליון לא מספק סעד וצדק לערבים; למרות שהוא שופט לחומרה נאשמים רק משום שהם ערבים; ולמרות שהוא משמש כלי להכשרת מעשי גירוש, הרס, שליטה ודיכוי – נתנגד לכל ניסיונות הממשלה לרמוס את מערכת המשפט. עם זאת, דמוקרטיה בצד כיבוש זו סתירה. אין ולא תהיה דמוקרטיה המתחזקת כיבוש של עם אחר".

בדיון שנערך בוועדה לקידום מעמד האישה, הבהירה יו"ר הוועדה לשעבר ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל): "יש הטוענים כי הדמוקרטיה נגנבה, אך היא מעולם לא התקיימה". עוד הדגישה: "חיוני להכיר במציאות – לא כל האזרחים בישראל חיים בשוויון. יש להגדיר איזה סוג של דמוקרטיה אנו דורשים". לדבריה, "לא ניתן לדרוש דמוקרטיה עבור חלק מהאוכלוסייה. בג"ץ אכן הבלם

האחרון, אך במשך שנים הוא השליך את התושבים הערבים מכל המדרגות. המאבק לו אנו קוראים מחייב חשיבה מחדש של מערכת המשפט ושל הדמוקרטיה, ולא חזרה לסטטוס קוו".

דבריה של ח"כ תומא-סלימאן הם המפתח להמשך המאבק וליעדיו. בין מובילי המחאה ההמונית (והמבורכת!) קיימים רבים השבויים עדיין בקסמי הפרדיגמה הישנה-נושנה (והשקרית) של "ישראל יהודית ודמוקרטית",  כלומר: מדינה דמוקרטית ליהודים ומדינה יהודית לערבים.

    מסר ברור זה מדקלמים הדוברים ברוב העצרות והמחאות – גנרלים בדימוס, פוליטיקאים בורגנים בעבר ובהווה, ראשי השב"כ לשעבר ומעסיקי הייטק. הדוגמה הבולטת ביותר להדרת האוכלוסייה הערבית מהמחאה הייתה בסוף השבוע האחרון (18.2), כאשר מנעו מפעילה מרכזית בחד"ש חיפה, רים חזאן, לשאת דברים בעצרת השבועית בעירה.

פשרה בין האופוזיציה לממשלת הימין, אליה דוחפים נשיא המדינה יצחק הרצוג, השגרירות האמריקאית וחלקים באופוזיציה עצמה, תהיה אסון. לכן רבים שואלים את עצמם: "פני המחאה לאן?". כדי לבודד את שלטון הימין ולרסק את חלום הבלהות הפשיסטי שהוא מקדם, חיוני שמארגניה יעשו צעד נוסף ויאמצו מצע פוליטי-חברתי. הקריאה ל"דמוקרטיה" אינה מספיקה כדי ליישם שינוי. כדי לחולל שינוי דמוקרטי על הקריאה להיות ברורה: דמוקרטיה שוויונית אמיתית תיכון רק ללא אפליה וללא כיבוש ודיכוי. על המחאה ההמונית להגן על המרחב הדמוקרטי ולפעול להעמקת הזכויות החברתיות.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119249

"דמוקרטיה לכולם" (צילום: פרי ג'רוזלם)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן