fbpx

סופרת קומוניסטית זוכת פרסים וחברת הוועד להגנה על הסופרים הגרמנים: 122 שנים להולדתה של אנה זגרס

נולדה בעיר מיינץ במערב גרמניה בשנת 1900 ובשנת 1976 הוענקה לה אזרחות כבוד של מזרח ברלין

ב-19 בנובמבר 1900 נולדה הסופרת הקומוניסטית הגרמניה אנה זגרס. היא נולדה בבית יהודי במיינץ בתם היחידה של סוחר האמנות איזידור ריילינג ואשתו הדוויג לבית פולד.

בשנת 1920 השלימה את לימודיה בגימנסיה, ופנתה ללמוד היסטוריה כללית, היסטוריה של האמנות ולימודים סיניים באוניברסיטאות קלן והידלברג, באחרונה קיבלה תואר דוקטור ב-1924 על מחקרה על "היהודי והיהדות ביצירתו של רמברנדט".

בשנת 1925 נישאה זגרס לכלכלן היהודי-הונגרי לאסלו רדוואני, שהיה חבר במפלגה הקומוניסטית הגרמנית. בני הזוג עברו לברלין, שם נולד בנם פטר בשנת 1926. בשנה שלאחר מכן פרסמה סיפור תחת שם העט "זגרס" (ללא ציון שם פרטי), והביקורת הניחה כי המחבר הוא גבר. את שם העט זגרס שאלה מאמן התחריט והציור ההולנדי הנערץ עליה הרקולס זגרס.

ב-1928 הצטרפה למפלגה הקומוניסטית ופרסמה את ספרה הראשון "מרד הדייגים של סט. ברברה" תחת שם העט אנה זגרס. כעבור שנה הייתה בין המייסדות של ארגון הסופרים הפרולטריים-מהפכניים. בשנת 1930 נסעה לראשונה לברית המועצות ובשנת 1933 לאחר עליית הנאצים לשלטון נעצרה ונחקרה בידי הגסטאפו. ספריה נאסרו בגרמניה והועלו באש ועקב כך היא נמלטה לפריז.

בשנת 1935 הייתה בין מקימי ארגון ההגנה של סופרים גרמנים בפריז. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה וכיבוש פריז בידי הגרמנים בן זוגה נעצר בדרום צרפת. זגרס וילדיה הצליחו לחמוק מן העיר הכבושה אל דרום צרפת. בנמל מרסיי השתדלה למען שחרור בעלה ובדקה אפשרויות ליציאה מצרפת. תקופה זו בחייה סיפקה את הרקע לרומן "טרנזיט" שראה אור בשנת 1944. במארס 1941 הצליחו זגרס ומשפחתה לעקור לעיר במקסיקו ובן זוגה שאימץ בינתיים את השם הגרמני יוהאן-לורנץ שמידט, מצא עבודה באוניברסיטאות בעיר

זגרס הקימה שם את הוועד למען גרמניה החופשית ופעלה בנחישות נגד גרמניה הנאצית. ב-1942 פרסמה את הרומן הנודע ביותר שלה: "הצלב השביעי", שהיה לרב-מכר והפך לסרט ב-1944. ספרה "הצלב השביעי" והצלחת הסרט הקנתה לה פרסום עולמי. בסוף שנות ה-40 שבה לרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית בה הוענקו לה פרסים רבים והייתה נשיאת ארגון הסופרים.

בשנת 1976 הוענקה לה אזרחות כבוד של מזרח ברלין, ובשנת 1978 התפטרה מנשיאות ארגון הסופרים והייתה לנשיאת הכבוד שלו. בעלה נפטר באותה השנה. עיר הולדתה מיינץ (במערב גרמניה) העניקה לה אזרחות כבוד בשנת 1981. ב-1 ביוני 1983 נפטרה, ולאחר שארונה הוצב באקדמיה הגרמנית לאמנויות. היא נטמנה בברלין. בדירתה ברחוב הקרוי כיום על שמה בברלין פועל מוזיאון המוקדש לחייה וליצירתה. בברלין קרויים על שמה גם בית ספר תיכון וספרייה. בין ספריה שתורמו לעברית: "הצלב השביעי", "טיול הנערות המתות", "טרנזיט" ו"המתים נותרים צעירים".

אנה זגרס צילום: ויקיפדיה

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן