fbpx

ארבעים ושבע שנים לנסיגה הספרדית משטחי סהרה המערבית ולהקמת חזית השחרור פוליסריו

עם נסיגת הכוחות הספרדים, ממלכת מרוקו השתלטה על שטחים אלה ומאז היא כובשת אותם ומיישבת בהם את אזרחיה

ב-14 בנובמבר 1975 ועל רקע התעצמות המאבק לעצמאות, מדריד נסוגה מהמושבה הספרדית בסהרה המערבית שבאפריקה. עם נסיגת הכוחות הספרדים, ממלכת מרוקו השתלטה על שטחים אלה ומאז היא כובשת אותם ואף מיישבת בהם את אזרחיה. מדינות ספורות מכירות בסיפוח הסהרה המערבית למרוקו ועבור האו"ם זהו שטח שתחת כיבוש קולוניאלי. בדצמבר 2020 ובמסגרת "הסכמי אברהם", ארה"ב הכירה בריבונות מרוקאית וכתוצאה מכך נחתם הסכם בין ממשלת הימין בישראל לבית המלוכה במרוקו.

חרף הסיוע הצבאי הרב שמעניקות ארה"ב וישראל לצבא מרוקו, בשטחים כבושים אלה פועלת החזית פוליסריו שהוקמה ב-1973 תחת המשטר הקולוניאלי הספרדי. חזית פוליסריו, התנועה לשחרור לאומי, בחבל סהרה המערבי, לחמה תחילה נגד השלטון הספרדי ולאחר מכן נגד שלטונות מרוקו ומאוריטניה שכבשו שטחים אלה ב-1975 עם נסיגת ספרד. חזית הפוליסריו הכריזה ב-27 בפברואר 1976 על עצמאות רפובליקת סהרה הערבית הדמוקרטית אך שולטת רק על חלק מהחבל.

ישראל תומכת תמיכה פעילה בכיבוש המרוקאי והביקורים האחרונים של הרמטכ"ל אביב כוכבי ושל שר הביטחון בני גנץ בממלכה רק העמיקו את שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות. על פי "ידיעות אחרונות" גנץ חתם על הסכם ההבנות להידוק הקשרים הביטחוניים בין ישראל ומרוקו ושתי המדינות כבר ניהלו יחסים ביטחוניים ברמות שונות של חשאיות, כולל עסקאות נשק.

כך למשל מפעיל צבא מרוקו שלושה מל"טי הרון מתוצרת התעשייה האווירית, שנרכשו לפני שנים לסיורים בשמי הסהרה המערבית. רשמית נרכשו המטוסים דרך חברה צרפתית, תמורת 48 מיליון דולר, כדי לטשטש את הקשר לישראל. המרוקאים מפעילים גם מל"טים קטנים יותר שרכשו מבלובירד הישראלית. לכוחות הביטחון של מרוקו נמסרו רכבי סיור לא מאוישים מתוצרת ישראלית המצוירים על-ידי מפעל בבעלות חלקית של אלביט. מרוקו גם רכשה מערכות ליירוט רחפנים מתוצרת סקיילוק, מקבוצת אבנון הישראלית – ציוד זה אף הוא מיועד לסהרה המערבי.

צילום: לוחמות חזית פוליסריו

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן