fbpx

עיר עמים: הריסות הבתים בי-ם המזרחית הגיעו לשיא חדש בעת כהונת ממשלת השינוי

בזמן ממשלת השינוי ננקטו עשרות פעולות חד צדדיות בירושלים שהשפעתן על העיר והחיים בה הרת גורל

בעת כהונת "ממשלת השינוי" של יאיר לפיד ונפתלי בנט הריסות הבתים בירושלים המזרחית הגיעו לשיא חדש – 149 יחידות דיור. כך פרסמה הבוקר (ראשון), לקראת הבחירות עיר עמים, עמותה ישראלית בלתי-מפלגתית העוסקת "במורכבות החיים בירושלים בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובעתידה הפוליטי של העיר".

לדברי העמותה, בזמן ממשלת השינוי ננקטו עשרות פעולות חד צדדיות בירושלים שהשפעתן על העיר והחיים בה הרת גורל. נגזלו שטחים רבים במזרח ירושלים, באמצעות פעילות האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים. וגם האפוטרופוס לנכסי נפקדים במשרד האוצר הכריז על שטחים באזור גיא בן הינום כשלו.

כמו כן, בזמן "ממשלת השינוי" ממשיכים מהלכים לגירושן של קהילות פלסטיניות שלמות באמצעות הריסות בתים ופינויים מאסיביים בוולאג'ה, בבטן אל הווא ובאל בוסתאן בסילוואן, ובשייח' ג'ראח. ועוד "ממשלת השינוי" קידמה תוכניות בניה בהתנחלויות בירושלים וסביבתה בהיקפים רחבים של כמעט 21 אלף יחידות דיור מעבר לקו הירוק בירושלים. ביניהן תוכניות להתנחלויות חדשות וגם במיקומים שמנתקים את מזרח ירושלים מהגדה המערבית; 700 יחידות דיור על אדמות בית צפאפא, 9,000 בעטרות, 3,400 יחידות דיור דרך קידום תוכניות במתחם E1 המחברות בין ירושלים לבין מעלה אדומים ומפצלות את הגדה שתחת כיבוש ישראל.

עוד נמסר מעיר עמים ש"ממשלת השינוי" השתמשה הממשלה בפיתוח תיירותי ככלי לחיזוק התנחלויות. קודמו פרויקט הרכבל לסילוואן מעל בתי הפלסטינים, ניתנו צווי גינון ונכסי נפקדים בוואדי רבבה – גיא בן הינום בשטחים מעובדים של פלסטינים, קוּדם גשר הולכי רגל מעל ואדי רבב – גיא בן הינום בסילוואן, ומקוּדם מרכז מבקרים יהודי בלב בטן אל הווא בסילוואן על ידי משרד המשפטים ומשרד ירושלים ומורשת.

פרויקטים אלו הנעשים בשיתוף ארגוני מתנחלים, מקודמים במטרה למחוק את אופיו הרב-תרבותי של אגן העיר העתיקה ולהשליט עליו נרטיב יהודי-ישראלי בלעדי.  "יסוד הסטטוס קוו בהר הבית – חרם א-שריף הוא קיומו של המתחם כמקום תפילה מוסלמי, וכמקום ביקור בלבד לאחרים. בזמן 'ממשלת השינו'" חלק משרי הממשלה אמנם יצאו לעתים בהצהרות מדיניות מרגיעות (למשל לקראת הרמדאן), אך במקביל נמשכו תפילות ופולחן יהודי בהר הבית/חרם א-שריף כעניין יומיומי. על אף שהפרות אלו זוכות לחשיפה רבה בתקשורת, הממשלה לא נקטה בפעולות הדרושות לעצירתה", הדגישו.

יצוין שבעת כהונת  "ממשלת השינוי" המשיכה אלימות משטרתית כלפי הפלסטינים במזרח ירושלים: בחודש הרמדאן, שוטרים פיזרו אלפי מתפללים מוסלמים בחרם א-שריף תוך שימוש ברימוני הלם ומכות. המשטרה הגיבה בכוח חסר מידתיות ובתגובה להשלכת אבנים על ידי צעירים, הגיבה באלימות כלפי קהל רחב לא מעורב, התיזה נוזל בואש, השליכה רימוני הלם, ופצעה גם ילדים.

 

עוד על "עיר עמים": https://www.ir-amim.org.il

פעילי שלום ישראלים מפגינים בירושלים המערבית בסולידריות עם תושביה הפלסטינים במזרח העיר שתחת כיבוש ישראלי, ינואר 2022 (צילום: פרי ג'רוזלם)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן