fbpx

עובדי תאגיד אפל באוסטרליה שובתים בעת שבארצות הברית עמיתיהם מתאגדים   

עובדי אפל במדינת מרילנד היו הראשונים להתאגד

חודשים לאחר תחילת המו"מ בין נציגי עובדי התאגיד הרב-לאומי האמריקאי אפל באוסטרליה לנציגי ההנהלה, השיחות בין הצדדים הגיעו למבוי סתום והעובדים האיגוד פתח בשביתה. במקביל, מתארגנים עובדי החברה בארה"ב וחנות אפל בעיר אוקלהומה היא השנייה המתאגדת – עובדי אפל במדינת מרילנד היו הראשונים להתאגד. מזכיר איגוד עובדי המזון והמסחר של אוסטרליה ג'ון קולינן אמר לעיתונות המקומית כי התארגנות העובדים בארה"ב ויוקר המחייה הגובר באוסטרליה, עומדים ברקע לשביתה.

העובדים באוסטרליה תומכים בהתארגנות של עמיתיהם בארה"ב. בשתי המדינות הרחוקות זו מזו הם מתמודדים עם טקטיקות דומות לשבירת איגודים. קולינן הוסיף: "חברת אפל סירבה להתדיין מרצון, היא הציעה הסכם קיבוצי נמוך מהמקובל, ללא כל התייחסות לאיזון בין בית לעבודה". הסכם השכר של העובדים האוסטרליים לא התעדכן מאז 2018 בטרם שיעורי האינפלציה החלו להשתולל.

העובדים האשימו באוגוסט את הנהלת החברה בניסיון לכפות הסכם קיבוצי ללא התדיינות אמיתית עבור 4,000 העובדים וללא הסכמם. במקביל, עובדי החברה בארה"ב הגישו תלונה למשרד האמריקאי האחראי על יחסי עבודה נגד החברה הבולשת אחר עובדים שהפיצו חומרי הסברה בעד ההתאגדות – על אף כי הם זכאים לכך לפי חוקי העבודה בארה"ב.

בספטמבר העובדים המאוגדים באוסטרליה הצביעו בעד השביתה בשל השכר הזעום המשולם להם, בזמן השביתה העובדים לא מוכרים את מוצרי אפל ולא מעניקים תמיכה טכנית ללקוחות. לאחר השביתה, הנהלת החברה הציעה לנציגי העובדים העלאה של 17% מעל שכר המינימום (העומד על 27.64 דולר אוסטרלי, כ-63 שקלים) ושיפור בתכנון תורנויות העובדים.

הסכם השכר החדש שהציע ההנהלה מבטיח עלייה של 2.6% עד 2.8% מעל שכר המינימום במשך ארבע שנים. אולם, מרבית עובדי החברה משתכרים כבר עתה מעל שכר המינימום ו-70% מעובדי החברה לא יזכו להעלאות שכר או להטבות כלשהן. קולינן הוסיף כי הוא מקווה כי סבב השביתות הנוכחי יבהיר להנהלת החברה שיש להציע הסכם שכר משופר. אין לו ספק כי החברה יכולה להרשות זאת לעצמה "הרווח הוא האלוהים שלהם", הדגיש. יצוין שאיגוד עובדי המזון המהיר והמסחר באוסטרליה, המייצג את עובדי אפל, קם ב-2016 עקב אי שביעות רצון מאיגודי עובדים הוותיקים. ממשלת אוסטרליה רוצה למנוע ריבוי איגודי עובדים באותו ענף, האיגוד החדש טרם קיבל הכרה רשמית אך הוא רשאי לשאת ולתת בשם העובדים ולארגן שביתות.

עובדי אפל אוסטרליה השובתים מפגינים מול הנהלת החברה (צילום: סידני מורנינג הראלד)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן