fbpx

הדשא הושקה בדם העובדים: לקראת מונדיאל 2022 בקטאר

בשנה שעברה פרסם ה"גארדיאן" כי מעל 6,500 עובדים מצאו את מותם בקטאר מאז 2010

    חג המונדיאל נמצא בפתח, ומיליוני אוהדי כדורגל ברחבי העולם מוכנים ומזומנים לצפות במשחק הפתיחה בין המארחת קטאר לבין אקוודור (20.11, בשעה 18:00, כאן 11). חובבי כדורגל שלא עוקבים אחר החדשות בתחום באופן קבוע עשויים לתמוה – הרי תחרות גביע העולם בכדורגל מתקיימת דרך קבע בקיץ מאז היווסדה ב-1930. אלא שהפעם, קיבלה התאחדות הכדורגל הבינלאומית פיפ"א החלטה לקיימו בחורף. זאת בהתחשב בתנאים האקלימיים בקטאר, אשר אינם מאפשרים משחקי כדורגל בקיץ.

     אולם העברת המונדיאל באופן חסר תקדים לחודש נובמבר היא רק קצה הקרחון של מונדיאל 2022 – גביע העולם השערורייתי ביותר אי פעם. דמויות בכירות בכדורגל העולמי כבר הודיעו כי יחרימו את גביע העולם בתגובה למדיניות בה נוקטת קטאר בתוך ומחוץ לניהול הטורניר. אלפי עובדים הרוגים ושורה ארוכה של הפרות זכויות אדם באמירות גרמו אפילו לנשיא פיפ"א ספ בלאטר להודות כי הענקת האירוח לקטאר הייתה שגיאה.

אלופי העולם בהרג עובדים

    ב-2 בדצמבר 2010 זכתה קטאר בהתמודדות שערכה פיפ"א על אירוח משחקי הגביע העולמי של 2022. כבר אז נתפסה ההחלטה כשערורייה בעיניהם של אנשי ספורט, עיתונאים ואוהדי כדורגל כאחד. קטאר מעולם (ובמידה רבה גם היום) לא נחשבה "מדינת כדורגל". אף שפועלת בגבולותיה ליגת כדורגל תחרותית, ובאף שנבחרתה זכתה באליפות אסיה האחרונה בכדורגל (2019), קטאר מעולם לא העפילה למונדיאל, והצליחה לעשות כן הפעם רק מעצם היותה מארחת.

    כיצד בכל זאת זכתה קטאר באירוח? במארס 2014 פרסם "דיילי טלגרף" הבריטי, בגיבוי מסמכים, שבכיר בפיפ"א ומשפחתו קיבלו שני מיליון דולר מחברה קטארית הקשורה באירוח המונדיאל. בתחילת יוני של אותה שנה, קצת לפני תחילת המונדיאל בברזיל, דיווח "סאנדיי טיימס" על סכום הקרוב ל-5 מיליון דולר, שהעביר מוחמד בן חאמם, נציג הוועדה המארגנת הקטארית, לסגן נשיא פיפ"א לשעבר ולכמה מעמיתיו בפיפ"א בתמורה לתמיכתם.

    השחיתות בצמרת פיפ"א הפכה מזמן דבר שבשגרה, אך במקרה של מונדיאל 2022 היא סימנה שפל מדרגה שגבה את חייהם של אלפי בני אדם. תשתיות הכדורגל בקטאר ערב זכייתה באירוח לא היו  מספקות  כדי  לקיים  בה  אירוע  בסדר

הגודל של תחרויות גביע העולם, ולכן, כדי לעמוד בסטנדרטים שמציבה פיפ"א, היא נדרשה להקימן יש מאין.

    כך פתחה קטאר בבניית בזק במסגרתה הקימה שבעה אצטדיונים חדישים בצד עשרות פרויקטים הכוללים שדה תעופה חדש, דרכים, מערכות תעבורה וכמאה מלונות בהם יתאכסנו האוהדים והשחקנים. לצורך כך, פתחה קטאר את גבולותיה להגירת עבודה. ממשלת קטאר פרסמה כי שכרה את שירותיהם של שלושים אלף עובדים זרים לצורך בניית האצטדיונים החדשים בלבד. העובדים ברובם הגיעו מבנגלדש, מהודו, מפקיסטן, מנפאל ומהפיליפינים.

    הבנייה המאסיבית גבתה מחיר כבד מאין כמוהו: בשנה שעברה פרסם ה"גארדיאן" כי מעל 6,500 עובדים מצאו את מותם באתרי בנייה ובמתחמי מגורים שונים בקטאר מאז 2010. ארגון "משמר זכויות האדם" דיווח כי נוסף לקטל המזעזע באתרי הבנייה, עובדים רבים מתו כתוצאה מתנאי מחייה ירודים, שכן נאלצו לחיות ללא תנאי היגיינה נאותים ואף ללא מים זורמים הראויים לשתייה.

    בצל הקטל המזעזע, נערכו בגבולותיה של קטאר מספר מחאות עובדים. אלה אשר צלחו את תנאי המחייה המזעזעים ואת סכנות החיים באתרי הבנייה, סובלים חדשות לבקרים מהלנות שכר ומפגיעות קשות בזכויותיהם. אולם המחאות דוכאו ביד קשה: לאחרונה פורסם כי עובדים זרים בקטאר שהעזו להתלונן על אי-תשלום משכורות בזמן או על הלנת שכר, גורשו מהמדינה.

אריק קנטונה: "קורא לכולם להחרים את המונדיאל"

    קטל העובדים בקטאר איננו המוקד היחיד המושך לעברה ביקורת עולמית. קטאר ידועה בהפרות חמורות של זכויות אדם, ומפלה ללא הרף נשים, להט"בים ומיעוטים. לאחרונה יצא כוכב נבחרת צרפת לשעבר אריק קנטונה נגד קטאר וקרא להחרים את המונדיאל: "המונדיאל הזה הוא רק סביב הכסף. הצורה שבה קטאר מתייחסת לעובדים מזעזעת. אלפים מתו ובכל זאת אנחנו חוגגים את גביע העולם. באופן אישי, לא אצפה במונדיאל".

    ביקורת כלפי התנהלותה של קטאר נשמעה גם מצד דמויות בולטות בכדורגל העולמי כגון מאמן נבחרת גרמניה האנסי פליק, כוכב וקפטן נבחרת אנגליה הארי קיין וכוכבי נבחרת אנגליה לשעבר גארי לינקר וגארי נוויל.

    דבריו של קנטונה הם חלק ממגמה מתרחבת בקרב אנשי כדורגל ומשפיענים ברחבי העולם. למרבה הצער, המחאה צוברת תאוצה מאוחר מדי, והדשא במגרשים בקטאר כבר הושקה בדם העובדים.

"זכויות אדם" – שחקני נבחרת גרמניה במחאה על מצבם העגום של העובדים בקטאר (צילום: עמוד הטוויטר של נבחרת גרמניה)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן