fbpx

מפלגות האופוזיציה יציגו מועמד משותף: טורקיה נערכת לבחירות והנשיא ארדואן בפניקה

הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בטורקיה ייערכו ביוני 2023, בעוד כתשעה חודשים

הבחירות לנשיאות ולפרלמנט בטורקיה ייערכו ביוני 2023, בעוד כתשעה חודשים. לכאורה המועד עוד רחוק, אך המרוץ בטורקיה כבר מוכן להזנקה. על רקע השפל הכלכלי, האינפלציה המשתוללת והתערערות התמיכה הציבורית בנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ובמפלגתו, מסתמן לראשונה מזה שנים סיכוי ממשי לחילופי שלטון בבחירות.

שישה מראשי מפלגות האופוזיציה הממסדית הכריזו בשבוע שעבר כי מפלגותיהם יציגו מועמד משותף בבחירות לנשיאות. זאת על מנת להגביר את סיכוייהן להביס את ארדואן המכהן בשלטון כבר עשרים שנים רצופות. הרכב הגוש החדש מגוון, וחברות בו בין השאר מפלגות המרכז-שמאל העיקריות. אליהן הצטרפו אף מפלגות ימין, ששתיים מהן הקימו בשנים האחרונות בכירים לשעבר במפלגת השלטון האסלאמית הניאו-ליברלית. ככל הנראה, מועמד הגוש לנשיאות טורקיה עתיד להיות הפוליטיקאי הוותיק כמאל קיליצ'דאראואלו (73), יו"ר מפלגת העם הרפובליקנית וסגן נשיא האינטרנציונל הסוציאל-דמוקרטי. בסקרי דעת קהל שנערכו לאחרונה, זכה קיליצ'דאראואלו ב-55 – 58% תמיכה. זאת בעוד שהנשיא ארדואן זכה ב-45-42% בלבד.

תמיכת הציבור הגוברת באופוזיציה מתבטאת גם בזירה הפרלמנטרית. בסקר שנערך לאחרונה זכתה מפלגת השלטון ב-28 אחוזי תמיכה, בעוד שמפלגת האופוזיציה הגדולה זכתה בכמעט 30%. למקום השלישי הגיעה מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) שזכתה ביותר מ-11%. במקום הרביעי זכתה מפלגת מרכז, אף היא מפלגת אופוזיציה, עם כמעט 11%.

המפלגה הלאומנית הימנית-קיצונית, בת בריתו של ארדואן, נחלשה בשנה האחרונה וזכתה בסקר ב-7% בלבד. הואיל ואחוז החסימה בטורקיה עמד עד לאחרונה על 10% מהקולות, מיהר ארדואן לפעול. גוש התמיכה בו, הנהנה מרוב מוצק בפרלמנט, הוביל חקיקה במטרה לשנות את חוק הבחירות ולהוריד את אחוז החסימה ל-7%. זאת על מנת לאפשר למפלגה הלאומנית לזכות במושבים בפרלמנט ולהרחיב את סיכוייו של גוש השלטון הנוכחי לשמור על כוחו גם בבחירות הקרובות.

פיצול באופוזיציה בשירות העריץ ארדואן

עם זאת, מרכיבי הגוש הפוליטי החדש הדירו מהמגעים להקמתה את מפלגת האופוזיציה השנייה בגודלה בטורקיה: מפלגת העמים הדמוקרטית, המייצגת את המיעוט הכורדי וכוחות מתקדמים נוספים. זאת על אף שראשיה הצהירו לא אחת כי הם מעוניינים להשתתף בברית נגד שלטון ארדואן, ולשם כך אף מוכנים לתמוך במועמד משותף של האופוזיציה לנשיאות. מתהט סנג'אר, המכהן כיו"ר מפלגת העמים, מסר: "מי שרואה במפלגת העמים הדמוקרטית אויב איננו שונה ממפלגת הצדק והפיתוח [מפלגתו של ארדואן – אב"י] ומהמפלגה הלאומנית. מי שאינו רוצה בנו כשותפים למטרה זו אינו ראוי להיקרא אופוזיציה אמיתית לשלטון". יצוין כי סלהטין דמירטאש, מנהיג מפלגת העמים לשעבר, נכלא בידי שלטון ארדואן ב-2016 ונשפט למאסר עולם. ב-2018 התמודד לנשיאות מהכלא, וזכה בלמעלה מ-8% מקולות הבוחרים.

מלבד דמירטאש, אסר השלטון מאות מחברי המפלגה מאז 2016, לרבות מחוקקים וראשי ערים. לקראת הבחירות נראה כי החל גל חדש של רדיפות פוליטיות. בחודש יוני עצרו הרשויות 42 מחברי המפלגה, בהם שלושה מזכירי מחוזות. ביולי נכלאה חברת פרלמנט מטעם המפלגה, בטענה כי נפגשה לכאורה עם חברי מפלגת הפועלים הכורדית (PKK) ב-2014.

איחוד מעורר תקווה בשמאל הטורקי

במקביל לאיחוד מפלגות האופוזיציה, יצא בשבוע שעבר לפועל איחוד נוסף – בשמאל הטורקי. ביוזמת הקומוניסטים, הודיעו ארבע מפלגות שמאל על ייסוד חזית חדשה – "איחוד הכוחות הסוציאליסטי", שתתמודד בבחירות לפרלמנט. בברית החדשה חברות המפלגה הקומוניסטית הטורקית, מפלגת השמאל, התנועה הקומוניסטית הטורקית ו"תנועת המהפכה". הקמת הברית הוכרזה במסיבת עיתונאים שנערכה בבית איגוד המהנדסים בבירה אנקרה, בנוכחות מאות פעילים ועיתונאים. באירוע הציגו מנהיגי הרשימה את סיסמת הבחירות של איחוד הכוחות הסוציאליסטי: "יחד נגן על עתיד ארצנו".

עוד הוצגו חמש הנקודות העיקריות במצעה של הרשימה: מאבק להפלת ממשלת ארדואן המשרתת את ההון הזר והמקומי; בלימת ההפרטה והלאמת כל שירותי הבריאות, החינוך והרווחה; פרישה מנאט"ו והבטחת עצמאותה של טורקיה מהמעצמות האימפריאליסטיות; הגנה על אופייה החילוני של המדינה ועל זכויותיהן של נשים; ושוויון זכויות מלא למיעוטים האתניים, הדתיים והמגדריים. התנועות המייסדות קראו לכל הכוחות הסוציאליסטיים, הקומוניסטיים והמתקדמים לחבור לברית ולהתמודד בבחירות במסגרתה.

ראוי לציין כי המפלגה הקומוניסטית פתחה עשרות סניפים ומועדונים ברחבי המדינה. בשבוע האחרון נפתחו חמישה סניפים בהשתתפות מאות פעילים מקומיים. המפלגה שואפת להקים מקום מפגש ציבורי בכל עיר ובכל עיירה בינונית במדינה. עם זאת, לפי שעה נראה כי נמוכים סיכוייו של "איחוד הכוחות הסוציאליסטי" לצלוח את אחוז החסימה  הנוכחי – 7% מהקולות.

עוד בנושא

השקת הרשימה "איחוד הכוחות הסוציאליסטי" בבירה אנקרה (צילום: איחוד הכוחות הסוציאליסטי)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן