fbpx

המפלגה הקומוניסטית של ארה"ב הוקמה על ידי איחוד בין שני פלגים סוציאליסטים ב-1 בספטמבר 1919

מנהיג המפלגה והעיתונאי ג'ון ריד נפטר כעבור שנה בעת ביקורו במוסקבה היה בן 33 במותו

המפלגה הקומוניסטית של ארה"ב נוסדה לפני 103 שנה, ב-1 בספטמבר 1919, על ידי איחוד של שני פלגים של פעילים סוציאליסטים, אחד מהם בהנהגת העיתונאי הנודע ג'ון ריד שנפטר כעבור שנה ממחלה בעת ביקור במוסקבה, בן 33 במותו.
הפעילים נענו לקריאתו של מנהיג מהפכת אוקטובר, ו.י. לנין, להקמת מפלגות קומוניסטיות ברחבי העולם שיצטרפו לאינטרנציונל השלישי (הקומינטרן).

לפני כן היו קיימים פלגים שונים בקרב חברי המפלגה הסוציאליסטית שדגלו בשיתוף פעולה עם האינטרנציונל הקומוניסטי. שני הפלגים התאחדו לבסוף וקיימו וועידה בשיקגו בה הוקמה המפלגה הקומוניסטית של ארצות הברית.

בראשיתה המפלגה הייתה בלתי חוקית וההשתתפות בה הייתה מחתרתית, יחד עם זאת מעריכים שרבבות פעילים סוציאליסטים הצטרפו למפלגה החדשה עם הקמתה. שירותי הביטחון של ארה"ב עקבו מקרוב אחרי פעילות המפלגה, ובסוף 1919 נערך גל מעצרים של חברי המפלגה במסגרת "הבהלה האדומה" תוך אכיפת חוקים מיוחדים שנחקקו כדי לאפשר מעצרים אלה ובהם "החוק נגד המרדה" שהגביל את התיקון הראשון לחוקת ארה"ב. בתחילת שנות ה-20 המפלגה החלה לפעול בצורה חוקית כ"מפלגת העובדים" ואחד ממנהיגיה היה ג'יי לאבסטון (שנולד ברוסיה בשם יעקב ליבשטיין).

צילום: העיתונאי ג'ון ריד

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן