fbpx

ז'אן דניאל בן סעיד סופר, עיתונאי ואינטלקטואל אלג'ירי – צרפתי יהודי נולד ב-21 ביולי שנת 1920

ז'אן דניאל בן סעיד היה אינטלקטואל אנטי ציוני שראה שלושה קירות בלתי נראים העומדים בפני היהודים בימנו

ז'אן דניאל בן סעיד עיתונאי וסופר צרפתי – אלג'ראי ממוצא יהודי נולד ב-21 ביולי שנת 1920 בעיר החוף האלג'יראית בילדה, הצעיר מבין 11 ילדים, בנו של ז'ולס בן סעיד שעבד כטוחן קמח.

ז'אן דניאל החל ללמוד לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה באוניברסיטאת אלג'יריה, בזמן מלחמת העולם השנייה הצטרף למחתרת האלג'יראית שפעלה לשחרור אלג'יר ממשטר וישי הפרו – נאצי. ז'אן דניאל, השתתף בנחיתה של בעלות הברית בחופי נורמנדי בצפון צרפת והצטרף לכוחות צרפת החופשית בהובלת פיליפ לקלר.

לאחר המלחמה, החל ללמוד פילוסופיה באוני' סורבון ועבד ככותב נאומים של פליקס גואין שהיה פוליטיקאי סוציאליסט וחבר האינטרנאציונל השני. ב-1956 סיקר את מלחמת העצמאות האלג'יראית עבור העיתון L'Express וספג איומים על חייו מארגוני ימין קיצוני צרפתי. לאחר ההתנקשות בחייו של נשיא ארה"ב ג'ון קנדי ב-1963, ז'אן דניאל ראיין בהוואנה את פידל קסטרו שאמר על ההתנקשות בקנדי: "אלו חדשות רעות".

עוד אמר לו קסטרו, כי ארה"ב יכולה לקבל ממשלה לאומנית ואפילו קומוניסטית אבל לא ממשלה שמשתפת פעולה עם בריה"מ. ז'אן דניאל היה חבר של הסופר אלבר קאמי שהיה כמוהו יהודי – אלג'יראי שחי בצרפת. ז'אן דניאל ייסד את מגזין הדעות ב-1964 Le Nouvel Observateur שהיה גם עורכו.

היה אנטי ציוני וכתב את הספר "הכלא היהודי" שהתפרסם ב-2005 על המצב היהודי העכשווי שכלל שלוש חומות בלתי נראות: רעיון העם הנבחר, זיכרון השואה ותמיכה בישראל.

על הספר כתב אדם שץ: "כלואים בין החומות, הם לא מצליחים לראות עצמם בבהירות או להעריך את הסבל של אחרים – בייחוד של פלסטינים החיים מאחורי החומות" ז'אן דניאל היה חבר בארגון של סן – סימון, נפטר ב-19 בפברואר 2020 בפריז בגיל 99

קרדיט תמונה: tele sur

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן