fbpx

שנת שיא בפערים המעמדיים בישראל: מאה בעלי הון, 337 מיליארד דולר

כיום מחזיקים מאה בעלי הון ב-77% מהונם של 500 עשירי ישראל

      תחת שמי "ממשלת השינוי" ובתמיכתו הנלהבת של שר האוצר אביגדור ליברמן המתנגד נחרצות להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, נרשם בשנה שחלפה שיא בריכוז ובהצבר ההון בישראל: מאה מולטי-מיליונרים שהונם מוערך ב-337 מיליארד דולר. כך עולה מדירוג העשירים בישראל שפרסם השבוע (7.6) הירחון "דה-מרקר". כיום מחזיקים מאה בעלי הון ב-77% מהונם של 500 עשירי ישראל. שיעור זה גבוה בהרבה מהשיעור ב-2012, אז החזיקו מאה המיליארדרים בנתח של 42% בלבד מסך הונם של 500 עשירי ישראל.

   משמעות הנתונים היא גידול בפערים המעמדיים לא רק  בין ההון לעובדים בישראל הקפיטליסטית, אלא גם בצמרת ההון עצמה. המיליארדרים נעשים עשירים יותר וכבר לא ניתן להגדירם כמולטי-מיליונרים מן המניין.

    לדברי עו"ד איתן גבריאלי ב"דה-מרקר", "הבורסות בישראל ובחו"ל נופלות מאז תחילת 2022. למרות זאת, בשנה החולפת התרחש בישראל זינוק עצום במספר המולטי־מיליונרים. הסיבה המרכזית לכך היא הגאות בענף ההיי־טק, שגם אם נרגע לאחרונה, אחראי לזינוק בעושר. אלא שההייטקיסטים אינם המרוויחים הבלעדיים.  גם אנשי הנדל"ן נהנו מהגאות, בצד טייקונים שכמעט ואיבדו את הונם והתאוששו. היבואנים הבלעדיים נהנו גם הם משילוב בין מעמדם המונופוליסטי בישראל לבין עליית המחירים בעולם ובישראל".

    מניתוח צמרת בעלי ההון עולה כי יחד עם עשירי ההיי־טק, גם כל מי שעסק בנדל"ן ובשוק הדיור רשם שנה רווחית במיוחד. מסתבר ש"ממשלת השינוי" ושריה (בייחוד ליברמן ושר השיכון זאב אלקין) מאפשרת ומעודדת את צבירת הונם האגרסיבית. מניות חברות היזמות והבנייה נסקו, והיזמים מממשים במחירי שיא מגרשים שרכשו בזול לפני שנים.

     בקרב הנדל"ניסטים אין עשירים חדשים, והתופעה הבולטת היא של הצבר הון אצל קבלנים גדולים שבבעלותם הון קיים. בחוגים אלה לא סבורים כי שוק הדיור הוא "בועה" שדינה להתפוצץ, שמחירי הדיור (שעלו ביותר מ-16% בשנה שחלפה) עומדים לרדת, או שבעלי ההון עתידים לאבד מהונם הצבור בשנים הקרובות.

    על פי דוחות שפורסמו השבוע, הייתה השנה האחרונה גם שנת שיא ברווחים עבור יבואנים – ובייחוד עבור יבואני כלי רכב. כל חברת יבוא בישראל מייצגת בבלעדיות כמה יצרניות רכב גדולות. בענף יבוא הרכב שולטות כעשר משפחות, שבידיהן הון של מאות מיליוני דולרים או מיליארדי דולרים.

    בהינתן הרווחים הגדולים של יבואני הרכב, אין זה מפתיע כי משפחות אלה מרחיבות את השפעתן במהירות ומשקיעות גם בתחומי התעשייה, התשתיות, התחבורה האנרגיה וכמובן – הנדל"ן. מחירי המוצרים בישראל יקרים בעשרות אחוזים ממחירים בכל מדינה אחרת. בכל ענפי הצריכה שולט קומץ משפחות שעשו בשנה האחרונה "מכה" אדירה.

 

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן