fbpx

20 אלף מורים הפגינו בת"א וקראו לשר ליברמן להתפטר

בהסתדרות המורים הגדירו את ההפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב כ"יריית פתיחה" בלבד, ואיימו בשיבושים עתידיים

כ-20 אלף מורים וגננות מרחבי הארץ השתתפו אמש (שני) בהפגנת הסתדרות המורים בדרישה לתוספות שכר במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש. בהסתדרות המורים הגדירו את ההפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב כ"יריית פתיחה" בלבד, ואיימו בשיבושים עתידיים ואף בשביתה, תוך שהדגישו כי המערכת נמצאת כעת בקריסה, עם המוני מורים שנוטשים את מקצוע ההוראה בשל התנאים הירודים.

המפגינים, בהם הורים ותלמידים, הניפו שלטי מחאה בהם נכתב בין היתר: "ישראל מתייבשת מגננות ומורות", "המורה הזה הוא עני", "מורה טוב הוא מורה בלי חיים", "די לחוסר ההערכה", "מורה עם לב זהב ועם משכרות רעב", "אני חמורה במשרה מלאה" ו"מסביב לשעון בלי ממון". אל המפגינים הצטרפה משלחה של המתמחים לרפואה המאוגדים בארגון מרשם הנאבקים לקיצור התורנויות בבתי החולים.

בסיום עצרת, עלתה לבמה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, שתקפה את שר האוצר אביגדור ליברמן וטענה כי הוא "נגרר אחרי פקידי האוצר האטומים". היא הדגישה את התנגדותה להצעות שהעלה, וקראה לשרי הממשלה להתערב גם הם לטובת "הסכם שכר הוגן", שיהיה "הפתרון היחיד למשבר". במהלך נאומה קרא הקהל "ליברמן תתפטר – לא רוצים אותך יותר", ו-"לא להתקפל".

"הפגנת הענק הזו היא לא עוד עצרת מחאה או שחרור קיטור", אמרה בן דויד. "ההתכנסות שלנו כאן היא לא פחות מאזעקת צבע אדום. מערכת החינוך שלנו על סף תהום – רגע לפני קריסה. היא מדממת את עצמה למוות". "אנחנו מגיעים למשרד האוצר ומתריעים, פעם אחר פעם, כבר חודשים ארוכים – אם לא יהיה הסכם שכר הוגן לעובדי ועובדות ההוראה הם יברחו. גני הילדים ייסגרו, כיתות יינעלו ולא יהיה מי שילמד", הדגישה.

"משרד האוצר זה כמו יקום מקביל", תקפה. "פקידי האוצר לא שמעו ולא ראו, לא הריחו ולא הרגישו. הם מתנהגים באדישות. כאילו שהם לא יודעים שכבר ב -1 בספטמבר, כבר בשנה הקרובה, לא נוכל לקיים לימודים סדירים בגלל המחסור האדיר בעובדי הוראה. הם מזלזלים בנו, כאילו שהם לא יודעים שגני ילדים נסגרים ובשנה הקרובה כל גן יהיה כמו קופסת סרדינים בגלל המחסור בגננות. הם גוררים רגליים, כאילו שהם לא מבינים שהילדים יצאו מבית הספר מוקדם יותר וסתם יסתובבו ברחוב. הם תוקעים מקלות בגלגלים, אבל איכות החינוך תיפגע קשות כי יהיו רק מורות ומורים, גננות וגננים מחליפים. הם עסוקים רק בדבר אחד – איך לחסוך כמה שיותר כסף על גבם של עובדי ההוראה".

גם שלושה תלמידי י"א מביה"ס תלמה ילין: דניאל סולומונס, מאיה רינאלדי ויובל פלג, הופיעו על הבמה עם השיר "שיעור מולדת" כדי לתמוך במורים. "כתלמידים, אנחנו רואים את זה כחובה לתמוך במורים שלנו, שנותנים כל כך הרבה למען עתידנו, נותנים לנו כלים להסתדר בעולם", אמרו. "יש לנו מורים מאוד קרובים בבית הספר, שמאוד משפיעים עלינו, תומכים בנו. גם למורים המקצועיים אנחנו מרגישים שאנחנו תמיד יכולים לפנות. וחשוב לנו שיקבלו את מה שמגיע להם", הוסיפו.

יצוין שהמשא ומתן על הסכם השכר בין הסתדרות המורים לביןמשרד החינוך ומשרד האוצר החל בחודש ינואר, כשנתיים לאחר שפג ההסכם הקודם. המחלוקת המרכזית היא על גובה השכר למורה מתחיל ותוספת השכר למורים הוותיקים: באוצר שואפים להעלות בעיקר את שכר המורים המתחילים, ומוכנים ששכרם יהיה כ-8 אלף שקלים, בעוד הסתדרות המורים ומשרד החינוך דורשים תוספת לכלל המורים ו-10 אלף שקלים למורה מתחיל. עד כה, חמישה חודשים לתוך השיחות, לא הונחה הצעה ממשית על השולחן.

גם בארגון המורים מתקיימים עיצומים בכל הנוגע להשתתפות מורים בהכשרות ובהדרכות של משרד החינוך. המשא ומתן עם הארגון טרם נפתח. יו"ר הארגון ארז דורש להתחיל בשיחות ויצא בקמפיין נגד הרפורמות שמקדמת שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בבגרויות ובמספר ימי הלימוד. הארגון הכריז על סכסוך עבודה ועיצומים הכוללים הפסקת הציונים לתלמידים ושיתוף הפעולה עם משרד החינוך – וחזר בו יומיים לאחר מכן בשל ביקורת מצד הורים, מורים ותלמידים.

קראו עוד בנושא

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בעצרת הגדולה שנערכה אמש בתל-אביב (צילום: ניצן כהן / ויקימדיה) 

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן