fbpx

הסתיים משפטם של רוצחי נשיא בורקינה פאסו הסוציאליסט תומא סנקרה

נשיא המדינה לשעבר בלז קומפאורה נמצא אשם ברצח סנקרה, שכונה "צ'ה גווארה האפריקאי"

לאחר חצי שנה של דיונים מפרכים, ובאיחור של 37 שנים, הודיע השבוע בית משפט בבורקינה פאסו כי בלז קומפאורה, נשיא המדינה לשעבר, נמצא אשם ברצח קודמו בתפקיד תומא סנקרה. קומפאורה נידון בהיעדרו, שכן בעקבות התקוממות עממית ב-2014 ברח לחוף השנהב. המונים מחו אז נגד המדיניות הניאו-ליברלית של קומפאורה, שכתוצאה ממנה הפכה המדינה לניאו-קולוניה צרפתית. מאז יושב קומפוארה בחוף השנהב, ולפני שנתיים אף התאזרח במדינה זו, האוסרת על הסגרת אזרחיה.

סנקרה נרצח בידי חוליית מתנקשים בבירה ואגאדוגו עם 12 בני אדם נוספים, אחרי ארבע שנים בשלטון. סנקרה בעל ההשקפות האנטי-אימפריאליסטיות והסוציאליסטיות כיהן כנשיא בורקינה פאסו מ-1983 – אז תפס את השלטון בהפיכה צבאית – עד 1987. הוא היה בן 37 כשנרצח, ועד מותו היה נערץ במדינות אפריקאיות רבות בעקבות התבטאויותיו נגד שרידי הקולוניאליזם ונגד השפעתם של המוסדות הפיננסיים של הקפיטליזם המערבי, דוגמת הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית.

"המטרה המרכזית של המהפכה", אמר סנקרה זמן קצר אחרי שתפס את השלטון, "היא למוטט את השליטה והניצול האימפריאליסטיים". באחד מצעדיו הראשונים כנשיא, שינה את שם המדינה, שנקראה בידי צרפת בשם "וולטה עלית", לבורקינה פאסו – שם שפירושו "ארץ האנשים ההגונים" בשפת מוסי, הקבוצה האתנית הגדולה במדינה.

סנקרה ביצע רפורמה אגררית וחילק מחדש קרקעות, הרחיב את הגישה לחינוך הציבורי ויזם מבצעי חיסון ורפורמות חברתיות שנועדו לשים סוף למילת נשים ולפוליגמיה במדינה. הוא גם עמד על כך שפקידי ממשל יוותרו על הטבות כמו טיסות במחלקה ראשונה, ובעצמו סירב לנסוע במכוניות שרד ואף להתקין מיזוג אוויר במשרדו "עד שלכל אזרחי המדינה יהיה מיזוג אוויר בבתיהם". רבים כינו אותו "צ'ה גווארה של אפריקה".

סנקרה דגל בשחרור האישה, השקיע בחינוך ובבריאות, והתעקש להפוך את מדינתו לישות עצמאית שיכולה לספק את המזון לכל תושביה, ולהתנתק מכל תלות בסיוע מן החוץ. "סיוע הוא דבר שמתרגלים אליו, הוא יוצר רפלקס של קבצנים, ולכן אנחנו חייבים לייצר מזון בעצמנו ולהתנתק מהסיוע. אנחנו חייבים לייצר יותר כי מי שמספק לך מזון גם מנהל אותך", הסביר.

בסוף יולי 1987 נאם סנקרה בוועידה ה-25 של הארגון לאחדות אפריקה (כיום האיחוד האפריקאי) שנערכה באדיס אבבה: "שורשי החוב מבוססים עוד בתחילת הקולוניאליזם. אלה שהלוו לנו את הכסף היו אלה שכבשו אותנו. אלה אותם אנשים אשר ניהלו את המדינות והכלכלות שלנו. הכובשים הכניסו את אפריקה לחובות, כשהנושים היו אחיהם. לחוב הזה אין שום קשר אלינו. לכן איננו צריכים לפרוע אותו".

במשך שנים הואשמה צרפת במעורבות בהתנקשות בסנקרה. נשיא צרפת עמנואל מקרון הבטיח ב-2017 לבטל את הסיווג הסודי של כל המסמכים המתייחסים לתיק סנקרה. אך לבורקינה פאסו נשלחו רק שלושה תיקי מסמכים – שאף לא אחד מהם קשור לשירותי הביטחון או ללשכת הנשיאות.

 

פידל קסטרו ותומא סנקרה נפגשים ב-1984 בהוואנה, בירת קובה (צילום: פרנסה לטינה)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן