fbpx

מהאוניברסיטה העברית ועד מכללת ספיר: האקדמיה לסתימת פיות

המוסדות להשכלה גבוהה מתקפלים בפני הגל העכור של הגזענות וההסתה הלאומנית

בקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית בירושלים התחוללה בשבוע שעבר תקרית חמורה. ארבעה סטודנטים-שוטרים אילצו שני סטודנטים פלסטינים להתלוות אליהם לשער הקמפוס ומסרו אותם לידי שוטרים אחרים, שעיכבו אותם לחקירה בתחנה. לאחר החקירה שוחררו, אך קיבלו צו הרחקה מהקמפוס לשישה ימים. העילה למעצר: הסטודנטים הפלסטינים שרו בשטח הקמפוס שיר, שנשמע חשוד לאוזני השוטרים הלומדים באוניברסיטה במסגרת שירותם.

טרם חלף שבוע, וביום ראשון האחרון בוטלה תערוכה במכללת ספיר שליד שדרות וזאת בלחץ של הארגון הפשיסטי "אם תרצו". במסגרת התערוכה "בקצה השמים" הוצגה יצירה של קליגרפיה ערבית שלפשיסטים "הזכירה את דגל חמאס". לדברי מנכ"לית המכללה אורנה גיגי שצוטטה ב"הארץ", "פעלנו לפי נוהל שמתקיים במכללה כבר שנים". נשאלת השאלה: איזה נוהל? סתימת פיות?

מה ש"אם תרצו" כינו "דגל החמאס" אינו אלא הכרזת האמונה האסלאמית באל אחד ("א-שהאדה"): "אין אלוהים מלבד אללה ומוחמד הוא שליחו". השהאדה מופיעה גם על דגל סעודיה, ידידתה הקרובה החדשה-ישנה של ממשלת ישראל. אגב, בדגל הסעודי מצוירת גם חרב.

באווירה הגזענית שלובתה בישראל בעקבות הפיגועים הרצחניים של השבועיים האחרונים, ישנם הרואים בכל שיר "הסתה" ומאחורי כל משפט הכתוב בערבית את "דגל החמאס". לצערנו, זה לא חדש. אך בשבוע האחרון ניצלו אנשי הימין, וח"כ בנימין נתניהו בראשם, את הדם שנשפך כדי לפתוח במסע הסתה גזעני נוסף.

חמורה מאוד ההתקפלות של מוסדות השכלה גבוהה בפני הגל העכור. במקום להגן על הסטודנטים הפלסטינים ולטפל משמעתית בשוטרים-סטודנטים שפגעו בהם – מרחיקים את הערבים מהקמפוס. במכללת ספיר, במקום להגן על חופש הביטוי ולהסביר למסיתים שכתב בערבית ביצירת אמנות איננו הסתה, בחרה הנהלת המוסד לבטל את התערוכה ולהעניש כך את כל היוצרים שהציגו בה.

אלה פניה של ההשכלה הגבוהה: שוטרים, חיילים וקצינים חמושים לומדים בתוכניות ייחודיות בקמפוסים ו"עושים סדר" במקום בו אמור למשול חופש הביטוי. אין זה מפתיע: האוניברסיטאות הן כלי עזר בידי תעשיית הנשק והממסד הביטחוני במפעל הכיבוש, ההתנחלויות והמלחמה (על כך – כתבת תחקיר בגיליון "זו הדרך" הבא, מיוחד לחג). את המצב הזה מוכרחים לשנות כדי שכל אדם יוכל ללמוד במוסד להשכלה גבוהה חופשיה ממדים, מתוכניות צבאיות ומנשק.

 

מאות סטודנטים יהודים וערבים מפגינים קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית למען חופש ביטוי, 29 במארס 2022 (צילום: חד"ש סטודנטים)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן