fbpx

התהלוכה המרכזית לציון 46 שנה ליום האדמה תצא מסכנין ותסתיים בדיר חנא

בנוסף יתקיימו החל משעות הבוקר פעילויות מקומיות ביישובים נוספים ובהם טייבה וכפר כנא

חד"ש ומק"י קראו היום (שני) להצטרף לתהלוכה המרכזית לציון 46 שנה ליום האדמה שתתקיים מחר. התהלוכה תצא מסכנין בשעה 14:30. בשעה 16:00 התהלוכה תצעד ברחובות עראבה וכעבור שעה תתקיים העצרת המרכזית בדיר חנא. בנוסף, יתקיימו החל משעות הבוקר פעילויות מקומיות ביישובים נוספים ובהם טייבה, כפר כנא, דיר חנא וסכנין, תחת חסות ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי. יצוין כי האירועים לציון יום האדמה נפתחו בשבת האחרונה בכפר סעווה הבלתי-מוכר שבנגב.

לפני כחודשיים התנהלו באדמות הכפר סעווה עימותים בין התושבים למשטרה, על רקע תוכניות קק"ל לנטוע עצים בשטח המשמש את התושבים לחקלאות. לכן, לפני העצרת נטעו המשתתפים עצי זית יחד עם בעלי הקרקע, מתוך הכרה בזכותם על האדמה. בנטיעות השתתף בין השאר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש).

בעצרת נאם יו"ר ועדת המעקב העליונה מוחמד ברכה, שגינה את הפיגוע הרצחני בבאר שבע בשבוע שעבר וקרא להכיר בכפרים הבלתי-מוכרים. כמו כן נשא דברים ג'מעה אזברגה, יו"ר ועדת הייצוג של ערביי הנגב. אזברגה גינה את מרצ ומפלגת העבודה החברות בממשלה הגזענית, ואת רע"מ התומכת בה. כמו כן הודה אזברגה לפעילים היהודים שעומדים לצד תושבי הנגב הערבים ותומכים בהם במאבקם. אחריו דיברה הפעילה עינת ויצמן הלוקחת חלק במאבק של תושבי הכפר אל-עראקיב.

יום האדמה – השביתה הכללית של האוכלוסייה הערבית בישראל ב-1976, התחולל בתגובה להחלטת הממשלה להפקיע שטחי קרקע גדולים נוספים מידי האוכלוסייה הערבית, הייתה אירוע היסטורי לא רק מבחינת הציבור הערבית בישראל והעם הערבי הפלסטיני בכללותו, אלא גם בתולדות המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י). בוועד להגנת האדמות, שהחליט לראשונה בתולדות האוכלוסייה הערבית בישראל על קיום שביתה כללית, הייתה השפעה גדולה לנציגי מק"י. גם ועד ראשי המועצות המקומיות הערביות תמך בשביתה, אך האיומים, הלחץ, הפיתויים ומסע ההפחדה מצד השלטונות, הביאו לכך שרוב ראשי המועצות הערביות התנגדו לשביתה.

למרות הכל השביתה הצליחה בגדול והייתה זאת שביתה כללית במלוא מובן המילה. השתתפו בה כל שכבות האוכלוסייה הערבית. גם ראשי מועצות מקומיות שהתנגדו לקיום השביתה הצטרפו לשובתים. הם נוכחו לדעת שתושבי כפריהם, רובם ככולם, שובתים ואינם נרתעים מפני האיומים והלחצים. מאבקה של המפלגה הקומוניסטית ביום האדמה היה לכן חלק לא רק ממאבק המיעוט הלאומי הערבי-פלסטיני, אלא גם מהמאבק הכולל להגנת הדמוקרטיה ולשמירת זכויות האדם בישראל. ההפגנות ההמוניות ביום האדמה נערכו בסכנין, עראבה ודיר חנא ודוכאו ביד קשה בידי חיילי צה"ל ושוטרים.בהפגנות נהרגו שישה מפגינים; ארבעה על ידי צה"ל ועוד שניים על ידי המשטרה. שלושה מההרוגים היו תושבי סכנין.

נטיעות עצים בשבת ליד כפר סעווה במסגרת האירוע לציון יום האדמה (צילום: אקטיבסטילס)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן