fbpx

ערבים ויוצא אתיופיה הגישו אשתקד את מחצית התלונות על מקרי אפליה וגזענות

24% מהתלונות שהתקבלו ביחידה היו על מקרי גזענות כלפי יוצאי אתיופיה, 24% כלפי ערבים ו-10% כלפי חרדים

ערבים ויוצאי אתיופיה הגישו כמחצית התלונות על גזענות ואפליה שהתקבלו ביחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים בשנת 2021. כך עולה מהדו"ח השנתי שפרסמה הבוקר (שני) היחידה. הדו"ח מתפרסם מדי שנה ביום הבינלאומי למאבק בגזענות.

עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, מסר: "החברה הישראלית סובלת מאירועי גזענות בתוך שירות המדינה, במרחב הציבורי ובמתן שירות ציבורי. היחידה הממשלתית למאבק בגזענות במשרד המשפטים, פועלת בנחישות נגד כל צורות הגזענות המתרחשות במוסדות ציבור".

לפי הדו"ח, 24% מהתלונות שהתקבלו ביחידה היו על מקרי גזענות כלפי יוצאי אתיופיה, 24% כלפי ערבים ו-10% כלפי חרדים. 4% מהתלונות היו על מקרי גזענות כלפי בני עדות המזרח. בשנה האחרונה נפתחו ביחידה 458 תיקים בעקבות תלונות על גזענות ואפליה, לעומת 497 תיקים ב-2019 ו-506 תיקים ב-2020. הנתונים מתייחסים כאמור רק לתלונות שהתקבלו ביחידה, והם אינם מהווים בהכרח שיקוף מלא של המציאות.

מפילוח עיקר התלונות לפי נושאי הפנייה עולה כי 23% מהן היו בגין אפליה במתן שירות למתלוננים, על רקע הפרת חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים. 11% מהתלונות היו בגין אפליה בקבלה לעבודה ובתעסוקה בכלל; 10% היו בשל התבטאות גזענית במרחב הציבורי, 9% בשל פרסום גזעני או סטריאוטיפי במרחב הציבורי; 7% בשל התבטאות גזענית בשירות המדינה, 7% בשל התנהגות המשטרה כלפי המתלוננים, 4% בנושא חינוך ו–3% בנושא עבירות ממניע גזעני.

הדו"ח כולל דוגמאות למקרים שבגינם התקבלו תלונות. כך למשל יובל מקוריה, צעיר ממוצא אתיופי, התלונן כי הוא מופלה באופן קבוע בכניסה למרכול של רשת ויקטורי, על בסיס מוצאו. מקוריה צילם סרטון שבו הוא מספר את מה שאירע לו בסניף בבית שמש מנקודת מבטו, ופרסם אותו בפייסבוק. היחידה למאבק בגזענות העבירה את הפנייה של מקוריה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שהעניק לו הגנה משפטית ואף תבע בשמו את סניף ויקטורי בגין חוק איסור אפליה בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים. במאי 2021 פסק בית המשפט כי רשת ויקטורי תשלם למקוריה פיצוי בסך 75 אלף שקל, ועוד 25 אלף שקל שכר טרחת עורך דין.

 

לעיון בדו"ח המלא

 

על היום הבינלאומי למאבק בגזענות:

https://zoha.org.il/111419

עו"ד אווקה זנה ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות (צילום: משרד המשפטים)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן