fbpx

עבר בקריאה ראשונה: רק הרשימה המשותפת התנגדה לחוק האזרחות הגזעני של ממשלת הימין

ח"כ איימן עודה גינה את חברי הכנסת של מרצ ורע"מ אשר "ברחו מהמליאה כדי לנקות את מצפונם"

הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק האזרחות הגזענית של שרת הפנים איילת שקד, שנועדה למנוע מתן מעמד בישראל לפלסטינים הנשואים לישראלים. 44 ח"כים הצביעו בעד וחמישה התנגדו – חברי סיעת הרשימה המשותפת. סיעות הימין בקואליציה ובאופוזיציה תכננו לשתף פעולה בתמיכה בחוק זה ובחוק דומה של ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, אך ברגע האחרון ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת ביקש להפוך את ההצבעה להצעת אי אמון.

המהלך של טיבי סיכל את כוונתם של חברי מרצ ורע"מ, שתכננו להתנגד לחוק, אך יצאו מהמליאה כדי לא להביע אי אמון בממשלה. גם סיעות הימין באופוזיציה – הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית – שתכננו לתמוך בחוק בתמורה לתמיכה של חלק מחברי הקואליציה בהצעה של רוטמן נאלצו לעזוב את המליאה כדי להימנע מהבעת אמון בממשלה. על כך הגיב יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "חוק האזרחות הוא חוק גזעני ואנטי אנושי שכל אדם צריך להתבייש בו. בעיקר צריכים להתבייש חברי הכנסת של רע"מ ומרצ שברחו הערב מהמליאה כדי לנקות את מצפונם, ונתנו לקואליציה שלהם להעביר את החוק על הגב של אלפי משפחות".

בתום ההצבעה הרשימה המשותפת מתחה ביקורת על אישור החוק ומסרה כי "ממשלת האין שינוי פוגעת בזכויות אדם בסיסיות בשם מאבק ב'איום הדמוגרפי' המדומיין. מטרתו הבלעדית של חוק הפרדת המשפחות הגזעני היא מאבק ב'דמוגרפיה'. זהו חוק המפלה בדבר הבסיסי ביותר – היכולת להקים משפחה – בין תושבים ערבים ויהודים. חוק לא אנושי שהורס את חייהם של 15 אלף משפחות יום יום, ורואה בפלסטינים כולם 'פצצות מתקתקות' שמאיימות על מדינת ישראל. מרצ ורע"ם מוכנות להימנע או להצביע נגד החוק רק כשאין סכנה שייפול, וממרקות את מצפונן בהצהרות חלולות על גבן של משפחות שלמות. האחריות על החוק שעבר הערב גם עליהן".

גם מק"י וחד"ש גינו הבוקר "את התעקשות ממשלת בנט, על כל שותפיה, בהארכת מניעת איחוד המשפחות הפלסטיניות. הפעם, הארכת המניעה נעשתה בשיתוף המפלגות הקיצוניות ביותר בזירה הפוליטית – שמייצגות את כנופיות המתנחלים הקיצוניות, אך גם בשיתוף פעולה ברור כשמש של שתי המפלגות – רע"מ ומרצ".

לדברי מק"י וחד"ש "חקיקה מסוג זה, שמבקשת לשלוט בשני אנשים הבוחרים בשותפות חיים והקמת משפחה – זכורים רק מהמשטרים האפלים ביותר של העת החדשה. החוק חוקק לראשונה בשנת 2003 מתוך מנטליות הכיבוש והמלחמה. הוא הלך והעמיק תחת כל מוסדות השלטון והממשלות לאורך הדרך, ובמיוחד בזו האחרונה. אכן, חוק זה הינו פשע נגד האנושות ופשע מלחמה המבוצע בידי ישראל הרשמית".

"החוק, אשר אושר בכנסת בקריאה ראשונה הינו בגדר קדימון להעברת הצעת חוק קיצונית יותר, מבית היוצר של תלמידיו של מאיר כהנא ושותפיהם. שרת הפנים איילת שקד ראתה בהעברת החוק ניצחון לציונות. לאור כל זאת הזדעזענו, גם אם לא הופתענו, משיתוף הפעולה של רע״ם בראשות מנצור עבאס ומרצ בחקיקת החוק. זוהי אותה מרצ המתיימרת להיות המגנה על זכויות-האדם, ובריחת חבריה מההצבעה אמש אינה פוטרת אותם מהאחריות הכוללת – המוטלת עליהם יחד עם הממשלה כולה, על כל מרכיביה, ללא יוצא מן הכלל", הדגישו.

משפחות מפגינות מול הכנסת נגד חוק האזרחות הגזעני (צילום: אל-אתיחאד)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן