fbpx

קומוניסטים ברוסיה דורשים לסלק את החיילים המסייעים בדיכוי המחאות ההמוניות בקזחסטאן

רוסיה שיגרה כוחות צבא לסייע לשלטון בקזחסטאן לדכא את המחאה; הנשיא הורה לאנשיו "לירות ללא אזהרה"

נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב הכריז היום (שישי) כי הוא הורה לכוחות הביטחון "לירות ללא אזהרה" במפגינים במדינה, על רקע הדיכוי האלים של המחאות ההמוניות נגד המשטר. הוא אף הודה לרוסיה שעומדת בראש כוח צבאי של אלפי חיילים שנפרס במדינה כדי לסייע לדיכוי בשיתוף עם חיילים ממדינות נוספות ובהן בלארוס וארמניה.

אך רוסיה יש הקוראים להסיג את החיילים משכנתה קזחסטאן. המפלגה הקומוניסטית המהפכנית של העובדים פרסמה הבוקר הודעת תמיכה במתקוממים וקראה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין להשיב את החיילים הביתה. בהצהרה שפורסמה במוסקבה נאמר כי "העובדים הקזרחים החליטו לקחת את הגורל בידיהם. חרף העובדה שאינם בעלי תודעה קומוניסטית ושאין בקרבם הנהגה מהפכנית, הם ראויים לכל תמיכתנו". עוד דורשים הקומוניסטים הרוסים לגליזציה של המפלגה הקומוניסטית והתנועה הסוציאליסטית בקזחסטאן, האסורות זה שנים רבות ושחרורם של אלפי אסירים ועצירים פוליטיים.

יצוין שטוקאייב הוסיף הבוקר כי "20,000 שודדים" תקפו את העיר אלמטי, העיר הגדולה במדינה ומוקד ההפגנות שפרצו בעקבות עליית מחירי הדלק והגז. הוא תיאר אותם בתור "טרוריסטים" שאומנו על ידי מדינות זרות, מבלי שסיפק הוכחות לכך. משרד הפנים אמר ש-26 "פושעים חמושים" ו-18 אנשי ביטחון נהרגו במהומות. על פי עיתונאים עצמאים עשרות רבות של מפגינים לא חמושים נהרגו בידי כוחות הביטחון בימים האחרונים.

"נתתי פקודה לפתוח באש כדי להרוג, ללא אזהרה". הודיע טוקאייב בהתייחסו למפגינים, ולדברי ארגון זכיות האדם הבינלאומי אמנסטי המשמעות היא שכל מי שמסתובב ברחובות ועלול להיות מקושר למוחים – דמו בראשו. טוקאייב גם האשים את "התקשורת החופשית וכוחות זרים בסיוע להפרות החוק והסדר" בארצו.

בינתיים מאשר משרד ההגנה הרוסי ש"כוח שמירת השלום", כהגדרתו, שנשלח לקזחסטן במסגרת "ארגון האמנה לביטחון משותף" החל לקחת חלק בדיכוי הרצחני. משרד ההגנה הרוסי מוסר ש"כוחות שמירת השלום, יחד עם רשויות אכיפת החוק של קזחסטן, השתלטו באופן מלא על שדה התעופה של אלמטי". הכוח הרוסי הוא הגדול ביותר מתוך 2,500 החיילים ששלחו חברות הארגון, והוא מורכב בין השאר מחיילי עילית של כוחות הצנחנים. אתמול התראיין לתקשורת הרוסית מזכ"ל הארגון, הבלארוסי סטניסלאב זאס, והבהיר כמה זמן צפויה להימשך המשימה: "זה צפוי להימשך בין מספר ימים למספר שבועות – הדבר תלוי כמובן במצב שיתפתח בשטח ובעמדת הנהגת קזחסטן. אם היא תחשוב שהמצב התייצב, והיא מצליחה לשלוט במדינה ללא עזרתנו, אזי המבצע יסתיים והכוחות יעזבו". הוא גם הוסיף כי במידת הצורך אפשר יהיה להוסיף תגבור כוחות באמצעות הארגון.

התנועה הסוציאליסטית הבלתי לגלית עדכנה אתמול כי עשרות הרוגים בקרב המפגינים נרשמו בימים האחרונים במחאות ההמוניות בקזחסטאן. גל של הפגנות המוניות פרץ השבוע ברחבי קזחסטאן והגיעו לשיאן בימים אחרונים, על כך נמסר בגיליון השבוע של "זו הדרך".

במחאות בלטו בקריאות לצדק חברתי לשינוי מן היסוד במדינה, וקריאות נגד הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב – אשר משמש עד היום ככוח מאחורי הקלעים בהנהגת המדינה. לפני פרישתו מתפקיד הנשיא סימן נזרבייב את טוקאייב כיורשו, ואחר כך מונה זה לתפקיד. הוא נהנה מפרלמנט ללא אופוזיציה. נזרבייב בן ה-81 ממשיך להחזיק בהשפעה מתוקף תפקידו כיו"ר מועצת הביטחון ו"מנהיג האומה", תואר המקנה לו סמכויות נרחבות וחסינות מהעמדה לדין.

המשטר בקזחסטאן ידוע במדיניות של דיכוי קשה כלפי מחאות. במחאת העובדים בז'אנאוזן לפני כעשור אף ירו כוחות המשטרה במפגינים. לעומת זאת, במחאה הנוכחית, על אף כינון מצב חירום בבירה וסגירה של חלקים ממנה, לצד חסימת הרשתות החברתיות, התקפל נשיא המדינה לחלוטין לדרישות המפגינים. הוא הכריז על ביטול הליברליזציה הכלכלית ועל הורדת מחירים, פיטר את הממשלה ואף הכריז כי לא ינקטו  צעדים פליליים או משפטיים כלפי המפגינים, כל עוד יתפזרו עד הערב. חרף צעדי הנשיא, המפגינים הבהירו כי הם נחושים להמשיך במחאה ההמונית.

 

הצהרת המפלגה הקומוניסטית המהפכנית של העובדים של רוסיה (ברוסית)

 

הודעת אמנסטי (באנגלית)

 

עוד בנושא:

 

 

יחידות צנחנים רוסים בדרכם לאלמטי (צילום: משרד ההגנה של רוסיה)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן