fbpx

דו"ח קו לעובד על משבר הקורונה: ירידה ניכרת באכיפת זכויות עובדים

דווקא בתקופה בה נפגעו זכויותיהם של עובדים באופן קשה – הם הופקרו בידי מנגנוני האכיפה

הקורונה פגעה בפרנסתן של משפחות רבות: רבים איבדו את עבודתם בעקבות השלכות המגיפה על המשק, ועסקים רבים קרסו. אך מדו"ח חדש של קו לעובד על שנת הקורונה, 2020, עולה שדווקא בתקופה בה נפגעו זכויותיהם של עובדים באופן קשה – הם הופקרו בידי מנגנוני האכיפה.

עוד עולה מהדו"ח כי אשתקד נרשם זינוק בפניות בדבר פגיעה בזכויות עובדים, לרבות בשל אי-תשלום והלנת שכר. במקביל, במנהל ההסדרה והאכיפה נפתחו פחות תיקי חקירה וצומצמו הקנסות וההתראות למעסיקים.

עלייה בפונים לסיוע

"מגפת הקורונה הביאה למשבר כלכלי, לצמצום במקומות עבודה ולפגיעה משמעותית בעובדות ובעובדים", נאמר בדו"ח. "אלה ספגו פגיעות מסוגים שונים: כאלה שחוו פיטורין או יציאה לחל"ת, ואחרים, עובדים חיוניים וחשופים שהתמודדו עם סיכונים בריאותיים לצד הפגיעה ביכולתם להגיע לעבודה עקב סגירת מערכת החינוך, ועוד. בקרב העובדים והעובדות אשר נפגעו בצורה משמעותית ממגפת הקורונה נמצא שנשים נפגעו יותר באופן מובהק, כמו גם בעלי שכר נמוך, עובדים מבוגרים וכאלה שהם בעלי השכלה נמוכה".

מנתוני הפניות לקו לעובד עולה, כי בשנת 2020 נרשמה עלייה של 34% במספר הפונים בגין אי-תשלום או הלנת שכר. חלה עלייה של 20% בפניות בנושא זכויות פנסיוניות – 30% מהן מקורן בעובדות ובעובדים בענף הניקיון. בנוסף, נרשם גידול של 21% בפניות העוסקות בזכויות בביטוח הלאומי.

במקביל לעלייה במספר הפניות, נרשמה ירידה חדה באכיפת זכויות עובדים בידי מינהל האסדרה והאכיפה: ירידה של 54% בפתיחת תיקי חקירה, ירידה של 52% בהתראות ובעיצומים למעסיקים וירידה של 62% בסכומי הקנסות שהוטלו.

מחדל מתמשך

בקו לעובד הדגישו שמדובר בהמשך של מגמה מדאיגה המסתמנת בשנים האחרונות. לפי נתוני הדו"ח, החל בשנת 2017 חלה ירידה במספר ההתראות המנהליות אשר ניתנו למעסיקים. ירידה זו הייתה חדה במיוחד בשנת 2020. משנת 2017 עד שנת 2020 חלה ירידה של 80% בהתראות המנהליות. בכל הנוגע לעיצומים כספיים הייתה עלייה הדרגתית ויציבה משנת 2016 עד לשנת 2019. אך בשנת 2020 חלה ירידה משמעותית, לרף נמוך יותר מאשר בשנת 2016 – ירידה של 73%.

לגבי מהגרי עבודה, הדו"ח מצביע על כך שפעולות אכיפת זכויותיהם בשנה האחרונה נשחקה כליל, עד למספרים זעומים. בשנת 2016 עמדו מספר ההתראות המנהליות שקבלו מעסיקים בגין העסקת מהגרי עבודה שלא כדין על 1,448, לעומת 156 בשנה החולפת – ירידה של 89%.

"בשנה ממוצעת אנחנו מחזירים לעובדות ולעובדים בין 30 ל-40 מיליון שקל שהמעסיקים חשבו שיוכלו להתחמק מלשלם. אם לא היינו עושים זאת, אף אחד לא היה שם לעזור לעובדים אלו. יש מעט מודעות ציבורית לכמה כספים נגזלים מהעובדים יום יום, ולכן גם אין אינטרס של הרשויות לדאוג לאכיפת זכויות העובדות והעובדים", הדגישו.

 

להורדת המסמך

בדיקות קורונה לפועלים הפלסטינים שעוברים מרצועת עזה לישראל דרך מעבר ארז (צילום: מד"א)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן