fbpx

מאבקים מעמדיים ללא תקדים באוקטובר: גל שביתות ומחאות עובדים שוטף את ארה"ב

מיצרנית הטרקטורים ג'ון דיר, עבור בענקית המסחר אמזון וכלה בחברת המזון קלוגס: העובדים האמריקאים זועמים

גל שביתות ומאות עובדים שוטף את ארה"ב: מעובדי חברת ג'ון דיר המייצרת ציוד חקלאי בשווי מיליארדי דולר, עד חברת דגני הבוקר קלוגס ורבות אחרות. הזעם בקרב מאות אלפי עובדים אמריקאים מפחיד את חברי הקונגרס הרפובליקאים וחברי הקונגרס הדמוקרטים מן הצד הימני הנקראים "דמוקרטים למען התאגידים" (דמוקרטים התומכים בתאגידים). העיתון המקוון הקומוניסטי "פיפלס וורלד" האמריקאי סיקר בהרחבה בחודש האחרון את המאבקים המעמדיים.

אחד המאבקים מחשובים המתנהלים בימים אלה היא למען התאגדות עובדי ענק המסחר העולמי אמזון. בהפגנה של עובדי החברה בעיר ניו יורק, המפגינים קראו "המיליארדרים חייבים ללכת" מחוץ לשערי המתקן שבאי סטאטן. קבוצת המפגינים המנסה לאגד את עובדי מפעל אמזון השיגה 2,000 חתימות והקימה את "איגוד עובדי אמזון", כעת הם הגישו בקשה לזכות הצבעה על התאגדות.

כריס סמולס שפוטר מאמזון סיפר: "תכננו את הצעדה הזו ללא ידיעת הנהלת אמזון אחרת הם היו מכוונים את האוטובוסים המסיעים את העובדים בחזרה כדי שההפגנות לא יתקיימו. מדובר במתקפת פתע וכול מי שהגיע היום לעמוד בסולידריות איתנו. עכשיו בואו ננצח". "מה אנחנו רוצים? איגוד! מתי? עכשיו!" קראו המפגינים. ג'רלד ברייסון עובד לשעבר באמזון ונציג איגוד עובדי החדש אמר: "אילו הוכחות אתם עוד צריכים כדי לראות שאיגוד הוא הכרחי כאן? אני פוטרתי ביום החופש הראשון שלקחתי ואני עדיין כאן בכל יום כדי לעמוד נגד הפשעים המבוצעים במקום".

ג'סטין מדינה, אף הוא חבר איגוד עובדי אמזון, סיפר על עבודתו: "העבודה הזו היא גיהנום לגוף ולנפש, זו העבודה הגופנית התובענית ביותר שעבדתי בה בכל חיי, יש לה יעדי ביצוע מטורפים ולא ריאליים ודרישות בלתי אפשריות. קולגות לעבודה נפצעים או מעורבים בתאונות בכל יום, יש לי חברות לעבודה שהן בהריון והן לא רשאיות לשבת, אם לוקח לך יותר מדי זמן ללכת לשירותים, זה נרשם ונעשה שימוש בנתון נגדך". מדינה סיפר עוד: "אני חי בהארלם ואני שוהה אצל חבר בסטטן איילנד ועדיין לוקח לי שעה להגיע באוטובוס למקום העבודה, אנשים מגיעים לעבודה מצפון מנהטן ואזור שכונת הברונקס, אם אתה מאחר לעבודה אתה עלול להיות מפוטר משום שההנהלה מקצה לך 'בנק זמן' עליו אתה לא מקבל תשלום. אם אתה מאחר ב-6 דקות יורדת לך שעה 'מבנק הזמן', אתה מקבל 10 שעות מנוחה ומשמרות הן באורך 10 עשר שעות עבודה, ברגע ש'בנק הזמן' שלך אוזל אתה מפוטר. עובד שאני מכיר נפצע ברגלו והיה אמור להישלח לביתו וכאשר הם גילו שאזל לו הזמן 'בבנק הזמן' נאמר לו להמשיך לעבוד. כל הכבוד שלך נלקח ממך והם לא משלמים לך שכר מחייה בכבוד, זה לא שווה את זה".

זה לא חייב להיות ככה, "האפשרות לשבת, לקבל הפסקת שירותים כאשר אתה צריך ולקבל שכר של 30 דולרים לשעה, שכר שאמזון יכולה להרשות לעצמה אולי יכולים להפוך את העבודה לראויה". לעיתים קרובות עובדי אמזון מתארים את תנאי העבודה כ"עבדות מודרנית", אמזון ידועה כמקצרת בזמני הפסקה, מונעת גישה לטלפונים סלולריים ובמפעליה יש מספר מועט של חלונות. "אנחנו מרגישים כמו רובוטים", אמר אחד העובדים שהשתתף בהפגנה. "אתה נע מהר מדי ואתה עלול לפצוע את עצמך, אין זמן מנוחה ואנחנו חוששים לחרוג מתחום העבודה שלנו כדי שלא נרשם". עובד אחר סיפר: "יש עובדים מבוגרים שאינם מורשים לשבת ולהשתמש בשירותים במשך כל היום".

בזמן שיא משבר הקורונה, אמזון שילמה לעובדים תוספת סיכון, התוספת התפוגגה אט-אט עד שהופסקה לגמרי בקיץ 2021 למרות המשך הסיכונים הכרוכים במגפה, עובדים סיפרו כי הם קיבלו הודעות דוא"ל ממנהלים המכילים אזהרה מפני עובדים שנדבקו בנגיף והמשיכו להגיע לעבודה. עובד בן 22 סיפר: "הרופא שלי אמר לי להתפטר בשל השחיקה של הגוף שלי, אני לא יכול להתפטר או להפחית בשעות העבודה בגלל שאני צריך את העבודה הזו בשביל לשרוד".

"בערך עם תחילת המגפה, שמתי לב כי עובדים רבים הפסיקו להגיע ולא שמעתי מהם עוד לעולם, יכול להיות שהם מתו. היינו עובדים חיוניים ששלחו מוצרים חיוניים לכל העולם לפי ההנהלה". הנהלת אמזון לא הגיבה לצעדים שנקטו העובדים בסטטן איילנד, איגוד עובדי אמזון קורא לסולידריות עם העובדים, איגודים אחרים וארגונים קהילתיים, הם רוצים להקים איגוד ומתכננים להפתיע את ג'ף בזוס בעלי אמזון בזמן "יום שישי השחור" (יום קניות) מתחת לביתו בעיר ניו-יורק.

עובדי אמזון מפגינים בניו-יורק נגד ההנהלה ולמען התאגדותם (צילום: פיפלס וורלד)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן