fbpx

ראיון עם פעיל בהתארגנות השליחים בוולט: דורשים להשתתף בקבלת ההחלטות

השליחים תופסים עצמם בשוגג כעצמאים ומסרבים להקים ועד עובדים, אולם מציבים דרישות להנהלת החברה

מאז פרוץ מגפת הקורונה, עובדי חברת המשלוחים "וולט" הם מראה מוכר היטב לתושבי גוש דן. הכנסות החברה (בבעלות פינית) גדלו בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים, ואזורי החלוקה שלה התרחבו לכל ערי גוש דן. החברה, הנהנית מפופולריות גוברת בציבור הישראלי, נעזרת ביישומון נוח לשימוש ובעיצוב צעיר ומושך. אולם חברת וולט היא מן המייצגים הבולטים של מודל ההעסקה הקבלני, במסגרתו מוגדרים העובדים כ"פרילנסרים".

העסקה פוגענית זו מוצגת כמודל חדשני המועיל לעובדים ומגדיל את הכנסותיהם, אולם בפועל אין בה שום דבר חדש – מדובר בהעסקה הקבלנית הוותיקה והנצלנית. בתמורה להגדלת הכנסותיהם המיידיות, נדרשים העובדים בוולט המוגדרים "קבלנים" לעבוד בלא שהמעביד יבטח אותם בביטוח הלאומי (ביטוח תאונות, ימי חופשה ומחלה) ויפריש עבורם לפנסיה ולזכויות סוציאליות נוספות.

ברחבי העולם (אך לא בישראל) מנסים בשנים האחרונות מחוקקים ומשפטנים להסדיר בחוק את מעמד העובדים ה"פרילנסרים" לכאורה, שאינם נהנים מהחוקים החברתיים ומזכויות סוציאליות בסיסיות, באמצעות אכיפה מוגברת וחקיקת חוקי עבודה הולמים. בספרות המחקר בשנים האחרונות מתוארים עובדים אלה כמשתייכים ל"פרקיראט", מעמד העובדים הפגיע, המאופיין בשכר נמוך, בעבודה בתנאים קשים ואי-יציבות תעסוקתית גבוהה, שמנהלי החברות מנצלים כ"מקל" נגד העובדים.

לפני כשנתיים הוקמו עמוד פייסבוק בשם "ועד עובדי וולט", כמו גם קבוצת טלגרם בשם זה. השם רומז כי מדובר בוועד עובדים נבחר, אולם בפועל משמשות פלטפורמות אלה את השליחים בעיקר להעברת עדכונים זה לזה על שינויים באזורי משלוח ועל חישובי האלגוריתם של "וולט", באמצעותו מצוותת החברה שליחים למשלוחים וללקוחות.

השבוע ראיין "זו הדרך" שליח וולט בנושא התארגנות השליחים בחברה. מהריאיון עולה כי אין מדובר במאבק עובדים הנסמך על תודעה מעמדית מפותחת. השליחים שתופסים עצמם בשוגג כעצמאים, אינם דורשים לעבור למעמד של עובדים שכירים אלא רק לשפר את מצבם כקבלנים מול הנהלת החברה.

בשל חשש מהתנכלות מצד ההנהלה, ביקש העובד המרואיין לשמור על אנונימיות, ולפרסם את הריאיון עמו תחת הכינוי שלו בקבוצת הטלגרם של העובדים – "בלקראסט".

מתי התחלת לעבוד בחברת וולט?

התחלתי לעבוד בוולט לפני יותר משנתיים, בתחילת פעילותה בארץ. אני עובד בתל אביב ובאזור.

כמה ימים בשבוע אתה עובד ומה השכר הממוצע שלך?

אני עובד כמעט כל יום. השכר משתנה ותלוי מאד בתקופה. אנחנו מקבלים תשלום מהחברה אחת לשבועיים.

 כיצד הוקם ועד עובדי וולט?

לא הקמנו ועד, אלא ערוץ עדכונים לתקשורת בין השליחים. תחילה הועברו בו עדכונים על איחורי מסעדות ומסרים מהסוג הזה. מאוחר יותר, בגלל השינויים החד-צדדיים שיזמה הנהלת וולט שפגעו בשליחים, החלטנו להשתמש בערוץ העדכונים כדי לצאת למאבק. מאז הצטרפו למהלך עשרות שליחים מתנדבים שסייעו בהתארגנות. בפייסבוק ובטלגרם הצטרפו עוד מאות שליחים שתומכים במאבק. כרגע אנחנו בערך 2,000 שליחים שמזדהים עם ועד עובדי וולט.

 מה הדרישות של המאבק שמוביל הוועד?

אנחנו דורשים שהנהלת וולט תשתף את השליחים בכל ההחלטות שמשפיעות עלינו: גיוס שליחים, הרחבות באזורי החלוקה והוספת מסעדות חדשות, מדיניות תשלומים ושינויים באלגוריתם. אנחנו דורשים שקיפות מצד החברה, כך שהשליחים יידעו את כתובת המסירה ללקוח לפני איסוף המשלוח, ואת מצב העומסים בשטח באזורים השונים.

אנחנו דורשים גם שווין מלא בין השליחים. לכמה מהשליחים יש אפליקציה פרוצה שמעבירה להם הרבה יותר משלוחים מאשר האפליקציה הרגילה. הנהלת וולט מודעת לבעיה ואף הצגנו בפניה הוכחות, אך היא בחרה להכחיש ולהתעלם. אנחנו דורשים ממנה לחסום את האפליקציה הפרוצה.

כיצד היית מתאר את היחסים בין העובדים להנהלה?

ההנהלה מנסה להציג מצג שווא כאילו יש יחסים, אבל בפועל אין! ההנהלה מתייחסת לעובדים כאל מספר באלגוריתם שמעביר  משלוחים ללקוחות. אפילו כאשר שליח נהרג במהלך משלוח, הם לא טרחו לעדכן את השליחים ולשלוח לנו הודעה כדי שניסע בזהירות. הם לא מעלים מודעות בעניין הסכנות בכביש.

האם הנהלה ניסתה לפגוע בך או בחברייך כדי לעצור את התארגנותכם?

ההנהלה לא מכירה את זהותי, כי אני שומר עליה בסוד. כך גם לגבי שאר השליחים המעורבים בהתארגנות העובדים.

האם ועד עובדי וולט פנה להסתדרות או לכוח לעובדים?

ההסתדרות פנתה אלינו כמה פעמים, אבל אנחנו לא מעוניינים לצרף את התארגנות השליחים להסתדרות. מעבר לכך, אנחנו עצמאים ולא שכירים.

האם אתה רואה את עצמך ממשיך לעבוד בוולט?

כן. אני נהנה מהגמישות בעבודה, זו נותנת לי אפשרות לעבוד מתי ואיפה שמתחשק לי לעבוד.

שליח וולט (צילום: ועד עובדי וולט)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן