fbpx

אברהם לבנבראון יליד ה-24 ביוני 1916 ; לימים חבר כנסת ונציג בהנהגת ההסתדרות מטעם רק"ח וחד"ש

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

אברהם לבנבראון לימים חבר כנסת מטעם סיעות רק"ח וחד"ש, חבר המפלגה הקומוניסטית הישראלית ופעיל איגוד מקצועי. נולד ב-24 ביוני 1916 בשטפנשט ברומניה, הצטרף לתנועת "השומר הצעיר" והיגר לא"י\פלשתינה ב-1938, היה ממקימי קיבוץ רוחמה בה היה חבר עד 1944 ושימש גם כמזכיר הקיבוץ. בתקופה זו כתב בעלון הקיבוץ מאמר ביקורת על תפיסת אדמות מעובדות של פלאחים ערבים וגירושם על ידי ההנהגה הציונית : "עכשיו אני מבין מה זו אחוות עמים. הערבים זורעים ואנחנו קוצרים"

על רקע זה עזב את הקיבוץ ועבר להתגורר במגדל שם עבד כנהג. לאחר מכן ב-1948 עבר לחיפה שם עבד כמנופאי במפעל "דשנים וחומרים כימיים" והיה פעיל בוועד העובדים ואף נבחר למזכיר הוועד.

תחילה לבנבראון היה חבר מפ"ם עד שבשנת 1954 עזב את המפלגה והצטרף למק"י והיה חבר בתנועת הידידות בריה"מ – ישראל. לאחר הפיצול במק"י הצטרף לבנבראון לפלג בראשות מאיר וילנר ותאופיק טובי והיה ממקימי רק"ח.

ב-16 בפברואר 1972 הפך לחבר הכנסת השביעית מטעם רק"ח ובהמשך נבחר מטעמה לכנסת השמינית והתשיעית, ממנה פרש ב-30 ביוני 1981. המשיך להיות חבר הוועד המרכזי של המפלגה עד 1985 וגם נציג המפלגה בהסתדרות.

לבנבראון עסק בנושאים חברתיים בכנסת ובנאומו הראשון בכנסת ב-1978 שעסק בחינוך אמר: "במקום לנקוט צעדים אדמיניסטרטיביים, במקום להגדיל את הקנסות על ההורים, חייב משרד החינוך לדאוג לתנאים מתאימים לתלמידים. בהרבה ישובים, בעיירות פיתוח, בכפרים ערביים, לומדים התלמידים במבנים שאינם ראויים לכך. ולא רק שם. גם במקום כמו כפר-אתא הוכנסו תלמידי חטיבת-הביניים מבית-הספר "רוגוזין" לבניין בית-הספר היסודי "גורדון", ואילו תלמידי בית-הספר היסודי "גורדון" נשארו בלי מבנה והוכנסו לצריפים. בעיר כמו יפו נמצא בית-הספר התיכון העירוני י"ב במבנה עתיק, החדרים בו חשוכים ואפילו בשעות היום אין בהם תאורת חשמל."

"בישובים הערביים, בכפרים הערביים, המצב מבחינה זו גרוע הרבה יותר. יש כפרים שאין בהם בית-ספר תיכון. יש כפרים שמבני בתי-הספר בהם אינם ראויים לשמש כבתי-ספר."

"בעיה נוספת היא החינוך הגבוה. בתנאים הקיימים כיום מגיעים לבתי-הספר גבוהים מעט מאוד ילדים מעדות המזרח, מעט מאוד ילדים משכנות העוני, מעט מאוד סטודנטים ערבים, וזאת כתוצאה מן התנאים החברתיים, מתנאי החיים שלהם. אם נוסף על זה עומדים עכשיו להגדיל את שכר הלימודים באוניברסיטאות עד ל-3,000 לירות לשנה, ברור במי זה יפגע. אולי זו הכוונה. אולי הכוונה היא שילדי פועלים, ילדי משפחות עוני, ילדי משפחות של האוכלוסייה הערבית, לא יוכלו להגיע לאוניברסיטה. על כן אנו חושבים שחוק זה אשר הובא לפנינו אינו בא לעזור, אינו בא לתקן, אינו בא למנוע אי-מילוי החוק ואינו בא לעזור להרחבת חוק חינוך חובה. לכן לא נוכל להצביע בעד חוק זה. אנו דורשים להחזירו לממשלה."

תמונה מויקיפדיה

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן