fbpx

נמשך המרד העממי בקולומביה; אירוע סולידריות ביום א' בכיכר הבימה

המונים מפגינים ברחובות הערים בקולומביה זה שמונה ימים נגד נגד רפורמת מס ניאו-ליברלית שמקדם הנשיא

המרד העממי בקולומביה נגד הנשיא איוון דוקה וממשלתו הימנית נמשך. רחובות המדינה הלטינו-אמריקאית נכנסו אמש (חמישי) ליום השמיני של הפגנות שהחלו במחאה נגד רפורמת מס ניאו-ליברלית ומטרתה שהעובדים ישלמו את המחיר הכלכלי כבד שגרמה מגפת הקורונה. קולומביאנים ברחבי העולם יפגינו במהלך סוף השבוע הקרוב מול שגרירויות ארצם בסולידריות עם המפגינים. בישראל, הקהילה הקולומביאנית הגדולה קראה לקיים הפגנת הזדהות עם המאבק ביום ראשון הקרוב, 9 במאי, בשעה 19:00 בכיכר הבימה במרכז תל-אביב. פעילי חד"ש ומק"י יצטרפו למחאה.

המפגינים בערי קולומביה מספרים על שוטרים שיורים מנשק חם לעבר מפגינים לא חמושים, על מסוקים שרוחשים מעל, על טנקים שמתגלגלים בשכונות, על פיצוצים שמהדהדים ברחובות, מעצרים המוניים, אונס של מפגינות שנעצרו, עינויים בתחנות המשטרה, על אמאות שבוכות על בניהם שנעצרו ולא נודע מקום הימצאותם. בין המקרים שנחקרים: סנטיאגו מורילו (19), תלמיד תיכון, חזר בשבת לבית הוריו בעיר איבגואה, ועבר דרך מחאה המונית. שני רחובות מהבית, לדברי אמו, יריות נשמעו והוא נפל ארצה. לדברי חברתו, שוטר ירה בו בחזה. למרות שהובהל לבית החולים, הרופאים לא הצליחו להציל אותו ומותו נקבע.

בעקבות מקרים דומים, ארגוני זכויות אזרח פרסמו אזהרה (ר' צילום) ברשתות החברתיות וזו הלשון "יש לשמור על החיים שלנו – בלילה לא מפגינים. ללא תאורה אנו הופכים למטרות קלות (לירי השוטרים). מתנגדים לממשלה הפשיסטית – ממשיכים למחות".

רפורמת המס שתוכננה בוטלה כבר ביום שני ואף הביאה לפרישתו של שר האוצר, אך המפגינים הרחיבו את דרישותיהם ועתה הם דורשים את התפטרותו של דוקה ולקדם תכנית כלכלית וחברתית כדי להתמודדות עם העוני, אי השוויון במערכות הבריאות והחינוך והאלימות המשטרתית הגואה. בין המפגינים: עובדים, חקלאים, בני העמים המקוריים, מורים, רופאים, סטודנטים, תלמידי תיכון, מובטלים, חברי האיגודים מקצועיים, פעילים במפלגות השמאל ובהן הקומוניסטית, גמלאים ואף סוחרים.

הנשיא דוקה הימני-קיצוני וחבר קרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היה למנהיג הראשון של מדינה קפיטליסטית שנקט צעד של הידוק חגורה. המהלך מגלם את הדילמה שעומדת בפני ממשלות ימניות רבות בעולם ובאמריקה הלטינית בפרט. כלכלת קולומביה נסוגה ב-7% ב-2020, כפליים מהממוצע העולמי. רוב המדינות בעולם עדיין ממשיכות להרחיב תקציבים כדי לתמוך בנפגעי המשבר ולבסס התאוששות כלכלית.

על פי דיווחי משרד הפנים בבוגוטה לפחות 19 בני אדם נהרגו ויותר מאלף נפצעו בעימותים בקולומביה, בשמונה ימי הפגנות סוערות נגד רפורמת מסים שקידם דוקה שבשיאן הוא הורה לצבא להציב חיילים ברחובות. אך שבועון המפלגה הקומוניסטית, שפעיליה לקחו חלק במחאות והשביתה, מסר כי מספרם ההרוגים הוא "לפחות 24", רובם צעירים. זאת, על בסיס נתונים שאספו ארגונים לזכויות אדם. הארגונים מסרו עוד כי נרשמו עוד עשרות "נעדרים" – מפגינים שנעצרו ולא נודע מקום מעצרם.

 

עוד בנושא:

https://zoha.org.il/102834

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן