fbpx

הצו הנשיאותי המורה על הקמת כח פלישה לקובה, הפלישה לקובה והניצחון הקובני

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

ב-17 במארס 1960 הנשיא אמריקאי דווייט אייזנהאואר חותם על צו סודי המורה לשירותי ביטחון של המעצמה האימפריאליסטית, ה-CIA, להקים ולאמן כוח פלישה מיוחד לקובה המהפכנית. מטרת הפלישה: להפיל את ממשלתו של פידל קסטרו מן השלטון. כך החל להתגלגל משכונה מאוחר יותר על-פי הקובנים "הפלישה לחוף חירון" ועל פי האמריקאים "הפלישה למפרץ החזירים" הכושלת. המבצע זכה לשם הקוד "פלוטו".

הפלישה החלה ב-17 באפריל 1961 יומיים לאחר שמפציצים אמריקאים שנשאו את סמלי חיל האוויר הקובני מזויפים הפציצו את ערי קובה, ויממה לאחר שקסטרו הגדיר את קובה כסוציאליסטית. הפלישה נעשתה על ידי אנשי "חטיבה 2506", ובה 1,400 גולים קובניים, חלקם קצינים לשעבר בצבא הרודן בטיסטה, שאומנו והודרכו על ידי סוכני ה-CIA, בסיוע המאפיה האמריקאית, ובאישורו של הנשיא החדש ג'ון קנדי. כוח נחת בחוף חירוו וההנחה של סוכנות הביון הייתה כי הפלישה "תצית ניצוץ של התנגדות עממית נגד קסטרו ונגד הקומוניסטים", אך שום התנגדות לא קמה.
תשעים מהגולים שנחתו על החוף נהרגו בקרבות, וכל היתר ועד האחרון שבהם, נפלו בשבי. שתי ספינות אספקה אמריקניות, "יוסטון" ו"ריו אסקונדידו", הוטבעו על ידי מטוסי קובה. הנשיא קנדי אומנם אישר את התוכנית אך משהתברר במהלך הלחימה כי רק סיוע אמריקני, כולל התערבותם של חיילי ארה"ב, יציל את הפלישה הכושלת, הורה שלא לסייע לגולים, על מנת שלא להעמיק את המעורבות האמריקנית במה שנראה ככישלון מהדהד. יצוין שהלחימה הסתיימה תוך יומיים.

על הכוחות הקובנים פיקדו במקום פידל קסטרו, אחיו ראול והמהפכן הארגנטיני-קובני ארנסטו "צ'ה" גווארה. פעיל השמאל הארגנטיני, העיתונאי חורה מאסטי, ששהה בקובה באותם הימים הצליח ליירט את כל משדרי ה-CIA בעוד מועד וכך בידי הכוחות המגינים על קובה היה ידע רב ומוקדם על כל ההכנות והתכניות המבצעיות של ארה"ב.

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן