fbpx

ב-1 במארס 2005 החל לכהן הנשיא השמאלי של אורוגוואי טאבארה ואסקס

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

ב-1 במארס 2005 החלה הכהונה של טאבארה ואסקס כנשיא. ואסקס היה הנשיא השמאלי הראשון בתולדות אורוגוואי, והקואליציה שהנהיג, "החזית הרחבה", הורכבה מחברים במפלגות הסוציאליסטית והקומוניסטית, אנשי גרילה לשעבר ופעילים בארגוני שמאל והאיגודים המקצועיים. עם תחילת כהונתו נפתח פרק חדש בתולדות המדינה הלטינו-אמריקאית, בו "החזית הרחבה" שלטה במשך 15 שנה ברציפות. באותה תקופה, עלייתו של וסקס הייתה חלק ממגמת הצלחת השמאל בבחירות ברחבי אמריקה הלטינית. ואסקס, איש המפלגה הסוציאליסטית ורופא שהמשיך לשלב את עבודתו בבית חולים ציבורי עם תפקידו הממלכתי, כיהן כנשיא אורוגוואי בשנים 2010-2005 ו-2020-2015. בשנים 2015-2010 כיהן בתפקיד נציג אחר של "החזית הרחבה", לוחם הגרילה ואסיר פוליטי לשעבר, חוסה "פפה" מוחיקה.

ואסקס נולד ב-1940 בבירה מונטבידאו בשכונת לה טחה. למד בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרפובליקה וסיים ב-1972 כמומחה לאונקולוגיה.  הוא הצטרף לפרקטיקה פרטית כאונקולוג ובנה לעצמו מוניטין כאחד הרופאים המובילים במדינה. ואסקס שימש כמנהל המחלקה לרדיולוגיה של אוניברסיטת הרפובליקה, וגם הקים את המרפאה הראשונה בשכונת ילדותו לה אחה. משנת 1990 ועד 1995 כיהן כראש עיריית מונטבידאו, ראש העיר הראשון שנבחר מטעם "החזית הרחבה".  

במהלך כהונתנו ואסקס קידם שורה ארוכה של רפורמות חברתיות ובהן תגבור וחידוש מערכת הבריאות הציבורית, תכניות למאבק בעוני ובאבטלה, העמקת המיסוי על בעלי ההון, חיזוק ההשכלה הגבוהה הציבורית וחידוש הקשרים הדיפלומטיים עם קובה – שהיה הצעד הראשון שנקט כנשיא. ואסקז נפטר ב-6 בדצמבר האחרון.

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן