fbpx

באיחור רב פורסם דו"ח העוני: הנפגעים הגדולים ממשבר הקורונה הם השכירים והעצמאים

מהדו"ח עולה כי כמעט שני מיליון בני אדם בישראל חיו בעוני בשנת 2020, מתוכם 900 אלף ילדים

כמעט שני מיליון בני אדם בישראל חיו בעוני בשנת 2020, מתוכם 900 אלף ילדים, כך על פי דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי שמתפרסם אמש (חמישי). לפי הדו"ח שפורסם באיחור של שלושה חודשים, הנפגעים העיקריים בתקופת משבר הקורונה הם משקי הבית של העובדים ואוכלוסיית העצמאים. עוד עולה כי הקצבאות בתקופת הקורונה מילאו תפקיד מרכזי במיתון ההשלכות של המשבר. דו"ח כולל את נתוני העוני לשנת 2019, לצד אומדן ראשוני לשנת 2020, המאפשר הערכה של השפעת משבר הקורונה על ממדי העוני בישראל. מהדו"ח עולה עוד כי הקצבאות ששיעור התרומה שלהן לחילוץ מעוני הוא הגבוה ביותר הן דמי אבטלה (24%) וקצבאות ילדים (8%).

מממצאי הדו"ח עולה שרמת החיים של המשפחות בישראל, כפי שהיא נמדדת לפי חציון ההכנסה הכלכלית (לפני תשלומי מסים והעברת קצבאות), ירדה ב-2020 בשיעור ניכר של 22.7%. בנוסף, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור העוני ובאי-שוויון. עם זאת, הגדלת הסיוע הסוציאלי בעקבות משבר הקורונה צמצמה את הפגיעה באוכלוסייה והובילה לכך שירידת רמת החיים לאחר תשלומי ההעברה ירדה ב-4.4%. עדיין מדובר על ירידה חריגה בהשוואה לשנים קודמות, שבהן רמת החיים בדרך כלל עלתה בשיעור של 3%-4% בשנה. ירידה בסדר גודל דומה התרחשה לאחרונה לאחר המשבר הכלכלי ב-2001.

לדברי חד"ש "דו"ח העוני חושף בפנינו את ההשלכות הקשות של עשורים של קפיטליזם ניאו-ליברלי בהובלת ממשלות הימין. שני מיליון אזרחים חיים מתחת לקו העוני, מתוכם מיליון ילדים ו-700 אלף בחברה הערבית. כל ילד שלישי הולך לישון רעב – זו תוצאה ישירה של מדיניות ההפרטה, הקיצוץ בשירותים החברתיים וההזנחה. נתונים מזעזעים אלה מדגישים את הצורך בארגון מחדש של סדרי העדיפויות, ושינוי כיוון דרסטי של הממשלה למען שירותי רווחה אמיתיים, שוויון וצדק חברתי".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיף ש"כמעט רבע מהישראלים עניים, ולא כי הם חסרי כישורים או יכולת, אלא כי הקפיטליזם קם ומתקיים מעצם טבעו על ניצול והדרה של המעמדות העובדים. עלינו להיאבק למען צדק חברתי אמיתי – למען שירותי בריאות, קורת גג, מזון, השכלה, תחבורה ותרבות טובים ונגישים לכולם. למען שוויון בין בני האדם באשר הם". ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הדגיש "שני מיליון אזרחים מתחת לקו העוני, בהם כמיליון ילדים, וירידה דרסטית ברמת החיים. דוח העוני הוא פצצה חברתית מתקתקת! אם מדיניות ניאו-ליברלית שהולידה מחסור חריף בשירותים החברתיים לא תוחלף במדיניות חברתית וכלכלית הפוכה ב-180 מעלות, מאות אלפי משפחות נוספות עלולות למצוא עצמן בעוני ובמצוקה".

 

 

 

הפגנה של עובדי התרבות בירושלים, אוגוסט 2020 (צילום: מטה המאבק)

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן