fbpx

יגאל גלוקשטיין המוכר בשם "טוני קליף" טרוצקיסט אנגלי נולד ב-20 במאי 1917 במושבה זיכרון יעקב

בזמן מלחמת העולם השנייה היה מהפעילים שהתנגדו לגיוס יהודים לצבא הבריטי שהייתה מלחמה בין אימפריות

יגאל גלוקשטיין מנהיג המפלגה הסוציאליסטית ששינה את שמו באנגליה לטוני קליף, נולד ב-20 במאי 1917 במושבה זיכרון יעקב בפלשתינה בזמן השלטון העות'מני על פלשתינה, הוריו של גלוקשטיין שהיו חלק "מאנשי העלייה השנייה" מפולין התיישבו בזיכרון יעקב, יגאל היה אחד מארבעת ילדיהם של אסתר ועקיבא גלוקשטיין, אחיו חיים גלוקשטיין היה עיתונאי וכותב ידוע, אחיינו של גלוקשטיין הוא האמן דוד טרקטובר, בן אחותו. רוה"מ ישראל השני משה שרת היה חבר משפחה שנהג לבקר בבית משפחת גלוקשטיין.

גלוקשטיין למד בתיכון בירושלים ובטכניון בחיפה משם פרש ועבר ללמוד כלכלה באוני' העברית, נמשך לקומוניזם וראה עצמו קומוניסט על אף שמעולם לא הצטרף לפק"פ (המפלגה הקומוניסטית של פלשתינה), יחד עם חברים אחרים "מהשומר הצעיר" הצטרף לליגה הקומוניסטית המהפכנית האנטי ציונית.

בזמן מלחמת העולם השנייה היה מהפעילים שהתנגדו לגיוס יהודים לצבא הבריטי שהייתה מלחמה בין אימפריות, הוא נעצר והיה כלוא בזמן המלחמה. לאחר ששוחרר הוא פגשתו את אשתו חניה רוזנברג מהגרת מדרום אפריקה יחד הם חיו בת"א ב-1945 וב-1947 הם היגרו לבריטניה, גלוקשטיין מעולם לא קיבל אזרחות אנגלית והוא אף הוגלה לאירלנד לכמה שנים, באירלנד היה פעיל בחוגים שמאליים.

הוא חזר לאנגליה והתגורר שם בזכות אשתו שהייתה אזרחית בריטית, שם הוא הצטרף למפלגה הקומוניסטית המהפכנית והיה תומך של ג'וק הסטון, מפלגתו הייתה ביקורתית כלפי האינטרנציונל הרביעי והתקיימו דיונים על מדינות סוציאליסטיות שהיו תחת דומיננטיות רוסית. ב-1950 סייע בהקמת המגזין "סושיאליסט ריוויו", עד שהמגזין הוחלף במגזין חדש "אינטרנשיונל סוציאליזם" ב-1960, סושיאליסט ריוויו הפסיק להופיע ב-1962.

ב-1959 פרסם ספרון על רוזה לוקסמבורג תחת שם העט טוני קליף, שם שאימץ מאוחר יותר. גלוקשטיין היה פעיל במפלגות טרוצקיסטיות עד למותו בשנת 2000. הטרוציקסט האמריקאי שמואל פרבר טען כי המבנה המפלגתי שהנהיג גלוקשטיין היה דומה למבנה המפלגתי הסובייטי של זינובייב מה שהוביל לפילוגים פנים מפלגתיים. חניה רוזנברג הייתה פעילה גם כן במפלגות טרוצקיסטיות וחברה באיגוד המורים, שלושה מארבעת ילדיהם היו פעילים גם כן במפלגות טרוצקיסטיות ביניהם דוני גלוקשטיין שכתב שני ספרים על אביו. הביוגרפיה של טוני קליף בלתי ניתנת להפרדה מההיסטוריה הטרוצקיסטית של אנגליה

בתמונה: טוני קליף ב-1986

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן