fbpx

ב-3 בינואר 1903 נולד בלוגובייה, ברוסיה הצארית, כורה פחם אלכסיי סטחאנוב שהיה לגיבור העמל הסובייטי

משמו נגזר הביטוי סטאחנוביץ' המתאר הישג גדול, מעל למכסה המקובלת

ב-3 בינואר 1903 נולד בלוגובייה, ברוסיה הצארית, כורה פחם אלכסיי סטחאנוב שהיה לגיבר העמל הסובייטי וחבר המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות. משמו נגזר הביטוי סטאחנוביץ' המתאר הישג גדול, מעל למכסה המקובלת. מאמצע שנות ה-30 הוא עמד בראש תנועת ה"סטחאנוביצים", ששמה לה למטרה להעלות את התפוקה בייצור ולהדגים את עליונותו של המשק הסוציאליסטי על פני המשק הקפיטליסטי.

סטחאנוב החל לעבוד ב-1927 במכרה בדונבאס שבאוקראינה. ב-31 באוגוסט 1939 דווח בעיתונות הסובייטית שסטחאנוב כרה תפוקת שיא של 102 טון פחם בחמש שעות ו-45 דקות (פי 14 ממכסתו). ב-19 בספטמבר דווח כי קבע שיא חדש של 227 טונות במשמרת אחת. ההישג של הכורה האלמוני זכה לתהודה רבה בברית המועצות ובכל העולם ואף פורסם כתבת דיוקן אודותיו במגזין "טיים" האמריקאי.

בעקבות הישגיו בעבודה, הכורה קיבל מלגה באקדמיה לתעשייה במוסקבה. לאחר מכן מונה למנהל מכרה ובין 1943 ל-1957 עבד במשרד לתעשיית הפחם של ברית המועצות. הוא נפטר ב-1970 לאחר שעוטר בשני אותות מסדר לנין, אות מסדר הדגל האדום ומספר מדליות. כמו כן, לאחר מותו שונה שמה של עיר בלוהנסק שבמזרח אוקראינה לסטאחנוב.

צילום: סטחאנוב בשער המגזין "טיים"

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן