fbpx

ב-15 בדצמבר מציינים ברחבי העולם את השפה הבינ"ל אספרנטו שהמציא אליזער לודוויג זמנהוף

יום בהיסטוריה סוציאליסטית

מדי שנה ב-15 בדצמבר חובבי שפת האספרנטו ברחבי העולם חוגגים את יום הולדתו של אליעזר לודוויג זמנהוף שנולד בשם אליעזר לוי זאַמענהאָף. זמנהוף, נולד ב-15 בדצמבר 1859 בפולין, היה רופא יהודי שיצר את שפת האספרנטו, שמטרתה – קירוב לבבות בין בני אדם דוברי שפות שונות, באמצעות שפה ניטרלית. אספרנטו הפכה לשפה המתוכננת המדוברת ביותר בעולם ובתחילת המאה ה-20 הייתה פופולרית ביותר בקרב חוגים הפועלים ותנועות השמאל באירופה ובצפון אמריקה. אדולף היטלר ראה באספרנטו "שפה שיצרו היהודים כדי לשלוט בצורה יעילה יותר על העולם".

האימפריה הצארית וגרמניה הנאצית אסרו על השימוש בשפה. זמנהוף, היה בלשן חובב ובביתו דיברו יידיש ורוסית ובמהלך לימודיו למד פולנית וגרמנית. מאוחר יותר למד צרפתית, לטינית, יוונית עתיקה, עברית, אנגלית ואף התעניין בשפות נוספות ובהן איטלקית, ספרדית וליטאית. בשנת 1885 סיים זמנהוף את לימודיו כרופא עיניים באוניברסיטאות מוסקבה וורשה, ובמקביל המשיך לעבוד על פרויקט השפה הבינלאומית.

במשך שנתיים חיפש מימון לפרסום חוברת הסבר על השפה, עד שקיבל את העזרה הכספית מחותנו לעתיד. כעבור שנתיים יצא לאור ספרו "שפה בינלאומית. הקדמה וספר לימוד מלא", תחת שם העט דוקטורו אפסרנטו ("הדוקטור המקווה"), ומכאן מקור שמה של השפה החדשה. ב-1888 פרסם ספרים נוספים ובמרכזם השפה החדשה ושנה אחר כך אף פרסם מילונים אספרנטו-רוסי ואספרנטו-גרמנית. הוא התחיל לערוך את הירחון La Esperantisto שפורסם בגרמניה.

במהלך חייו זמנהוף תרגם לאספרנטו יצירות מופת רבות מן הספרות העולמית וממשיכי דרכו הוסיפו עד היום לקדם את הפצת השפה ולהמשיך את מפעל התרגומים. תומכי השפה מאוגדים ב"אגודת האספרנטו העולמית" שמקום מושבה ברוטרדם, הולנד. לאגודה סניפים ב-95 מדינות ובהן ישראל. ד"ר זמנהוף נפטר בוורשה ב-14 באפריל 1917 ונקבר בבית הקרבות היהודי שבבירת פולין. מדי שנה עולים לקרבו דוברי האספרנטו ביום הולדתו ה-15 בדצמבר

אליעזר לודוויג זמנהוף צילום: ויקיפדיה

אנו עושים מאמצים להביא ידיעות בדוקות ומדויקות, ולא להפר זכויות יוצרים. אם נתקלת בטעות או בהפרת זכויות יוצרים, אנא פנה/י אלינו בהקדם במייל info@zoha.org.il

לגלות עוד מהאתר זו הדרך

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן